Fortsätt till huvudinnehåll

Nya resplaner

Ifjol på hösten var vi på en föreläsning som handlade om pilgrimsvandring till Santiago de Compostela. Då föddes tanken på att en dag göra denna vandring. Den här hösten såg vi att Kronoby arbis "kvarnen" ordnade ett tillfälle för de som var intresserade av att göra denna vandring och vi deltog i tillfället. Det visade sig dock att den vandring som de skulle göra var endast en liten bråkdel av hela pilgrimsleden och vi kände att vi nog vill mera än så om vi nu en gång åker iväg till Spanien.

Planerna lades på is ett tag, men så började vi följa med den finska serien "Löytöretkeilijät" som handlar om sex finländare som vandrar hela vägen till Santiago de Compostela och vi beslutade att vi också vill göra detta. Sagt och gjort, vi kollade med våra respektive jobb om vi kunde ta ut vår semester redan i maj och sedan bokade vi flygbiljetter.

Från början hade vi tänkt starta från den franska orten St Jean Pied de Port, men det visade sig bli lite knepigt att ta sig över till den franska sidan eftersom vi är ute lite tidigare än den riktiga högsäsongen och transporterna dit börjar först i juni. Att flyga direkt till Frankrike hade varit ett bra alternativ, men då igen blev flygbiljetterna så dyra, så vi kommer nu att skippa den första dagsetappen som går över Pyreneerna från den franska sidan till den spanska sidan och börja i den lilla byn Roncesvalles. Vi kommer nog att hinna vandra ändå, från Roncesvalles till Santiago de Compostela är det 750 km.

Grov vägvisning.

Förberedelserna är redan i full gång, vi funderar på utrustning, läser på om vandringen och har lite försiktigt börjat träna för att förhoppningsvis vara väl "ingånga" i slutet på april när det bär iväg. Det kommer att bli en rejäl utmaning och alla dagar kommer inte att vara solskensdagar med gott humör och lätta steg, men ska ändå bli fantastiskt roligt att få göra detta!

Guidebok/karta/dagsetappbeskrivning, vandringsskor och stavar - några måsten på denna resa.

Symbolen för pilgrimsvandrare.

/Camilla och Jesper

Kommentarer

1. Så spännande, ser framemot att följa med på er resa i text och bild!
    Buen Camino!

SvaraRadera
  2. Jo, spännande ska det bli! Gracias :)

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tukaner, sengångare och papegojor

Idag var det meningen att vi skulle lämna San José och resa vidare, men en av våra väskor saknades ännu så vi var tvungna att stanna ännu en natt här. Vi har utnyttjat denna extra dag här mycket väl. Tillsammans med två belgiska tjejer, som bor på samma hostel, åkte vi iväg till Toucan Sanctuary en bit utanför San José. Där möttes vi av Leslie och hennes man som driver stället sedan 10 år tillbaka. Det hela började med att de startade ett rescue center för tukaner, men så småningom blev det flera och flera fågelarter och i dagsläget finns där också olika däggdjur. För 3 år sedan öppnades stället för turister för att underlätta den ekonomiska delen. Det är ingen liten verksamhet som drivs där, det finns över 100 fåglar och ca 20 däggdjur. Till alla dessa behövs inhägnader, mat och veterinärvård. Vi blev guidade runt på området och fick bekanta oss med alla djuren och Leslie berättade deras historia, hur de hamnat där och vi fick se bilder på hur de sett ut när de kommit dit. Skrämma

Minisemester bland Ytterös sanddyner och Someros (mörka) skogar

Redan i våras nån gång bestämde sig min goda vän Christel och jag för att vi skulle delta i Somero nightrogaining som avgjordes 28-29.7. Vi beslöt oss också för att ta en liten minisemester och se nånting annat på samma gång som vi ändå körde ner. På torsdag eftermiddag började vår lilla roadtrip och på kvällen anlände vi till Ytterös campingplats i närheten av Björneborg. Ytterö, kanske mera känt som Yyteri, är en lång sandstrand på hela 6 km med stora sanddyner och öppet hav så långt ögat kan nå. Det blev ingen lång visit på Ytterö, men vi hann med en kvällsstund på stranden innan det blev dags att gå och lägga sig. Ytterö är en riktig pärla och jag önskar vi haft mera tid att utforska områdena omkring där det finns flera naturstigar och många fågeltorn. Man kan även göra utfärder till bla fyrön Kallo eller till någon av Reposaaris intressanta stränder. Igen en gång kan jag konstatera att det finns massor att se i det egna hemlandet också. Ytterös sanddyner. Vacker kväll p

Årskrönika i bilder

Då har vi ännu en gång nått slutet av ett år, det känns inte alls länge sen vi påbörjade 2021. Alltid vid årets slut tycker jag om att summera året som varit. Det känns fint att tänka tillbaka på fina minnen och även tänka på vilka jobbiga stunder man tagit sig igenom. Så nu är det dags för vår årskrönika, kanske du känner igen dig på någon av bilderna ifall du tagit del av vår verksamhet under året som gått.  Januari I januari hade vi några få dagar med skrinnbar is och då passade vi på att göra några guidade skridskoturer.  Vi hade också den årliga issäkerhetskursen med ovanligt "slaskigt" före på isen.  Till issäkerhetskursen hör också övningar i livräddning. Denna kurs återkommer igen i januari 2022 ifall du ännu inte gått den. ;) Februari  I februari ordnade vi en utesovarnatt där vi bland annat byggde en quincy snöbivack.  Vi satte också upp både vindskydd och tarp under utesovarnatten och deltagarna kunde välja sin sovplats.  I Korsholm höll vi  kursen "Upptäck vi