Fortsätt till huvudinnehåll

Snabbvisit till Koli nationalpark

I höst kommer jag att ordna en vandring till Koli nationalpark i samarbete med Nykarleby arbis och jag har endast besökt Koli en gång tidigare och var då ca 1 år så jag har inga erfarenheter att skryta med precis. Därav gjorde vi i helgen en snabbvisit dit för att lite rekognosera terrängen, övernattningsställen, sevärdheter mm. Vi passade också på att leva lite "vanlife" och bodde i vår fina Transporter istället för i tält som vi i vanliga fall gör.

Vår sovplats för natten.

Frukost i bilen.

Det tar strax över fem och en halv timme att köra till Koli från Jakobstad och vi anlände på fredagkväll. Vi var rätt pigga så vi bestämde oss för att genast börja vår rekognosering och vandrade först en naturstig som senare tog oss till en av tältplatserna som vi ska använda oss av under vandringen i höst. Det var helt vindstilla och därmed också väldigt mycket mygg. Av den orsaken vandrar jag inte så mycket sommartid utan sparar hellre vandringarna till våren och hösten. Några orädda vandrare fanns det ändå vid tältplatsen som höll på att spänna upp sina tält när vi kom dit.

Vi vandrade vidare och besökte ännu "Pirun kirkko" innan vi var klara för kvällen. "Pirun kirkko" är en z-formad sprickgrotta som är 34 meter djup och 1-7 meter hög. Enligt legenden så är det tamburen till en riktig kyrksal och myten berättar vidare att klarar man av att klättra upp på den bakre väggen så ska man kunna se en liten kyrksal med bänkar. Om det stämmer lämnar jag här osagt, vill ni veta mera får ni komma med på vandring till hösten. :)

På upptäcksfärd i djävulskyrkan.

Efter att vi sett djävulskyrkan körde vi iväg med vårt mobila hem och parkerade vid Pielinens strand för att ha utsikt över den fina sjön. Det var ovant att sova i bilen och vi sov nog båda ganska dåligt den natten, men något fel på komforten var det inte annars. Vi vaknade till ett regnigt Koli och det var skönt att bara kunna öppna bakluckan och sitta inne i skydd av regnet medan vi åt frukost.

Utsikt från Jauholanvaara.

Nästa etapp på vår resa var att åka upp till Ukko-Koli och naturumet som finns där. Vi klättrade först upp till toppen av Ukko-Koli och beundrade utsikten ner över sjön. Det är spännande att tänka att topparna i Koli hör till en bergskedja som uppkom för nästan 2 miljarder år sedan när kontinentalplattorna trycktes mot varandra. Topparna var betydligt högre då än vad de är nu, erosionen har slipat ner dem otroligt mycket, men Ukko-Koli är fortfarande med sina 347 m.ö.h. södra Finlands högsta topp. Mäktiga vyer utlovas från Karelidernas högsta topp!

På toppen av Ukko-Koli.

Smultron hittade vi också.

Vi åkte hiss från parkeringen upp till naturum.

Vi avslutade rekognoseringsrundan med att varva alla övernattningsplatser som är inplanerade till höstvandringen och besökte ännu Kiviniemi gård innan vi mot kvällen började köra hemåt igen. En lyckad snabbvisit till Koli med premiär för vår "campervan".

Höstvandringen kommer att gå längs norra rundslingan av Herajärven kierros som bjuder på det allra bästa av vad Koli nationalpark har att erbjuda. För mera info om vandringen, kolla in länken här. Anmälan är redan öppen.  Välkomna med!

Camilla

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tukaner, sengångare och papegojor

Idag var det meningen att vi skulle lämna San José och resa vidare, men en av våra väskor saknades ännu så vi var tvungna att stanna ännu en natt här. Vi har utnyttjat denna extra dag här mycket väl. Tillsammans med två belgiska tjejer, som bor på samma hostel, åkte vi iväg till Toucan Sanctuary en bit utanför San José. Där möttes vi av Leslie och hennes man som driver stället sedan 10 år tillbaka. Det hela började med att de startade ett rescue center för tukaner, men så småningom blev det flera och flera fågelarter och i dagsläget finns där också olika däggdjur. För 3 år sedan öppnades stället för turister för att underlätta den ekonomiska delen. Det är ingen liten verksamhet som drivs där, det finns över 100 fåglar och ca 20 däggdjur. Till alla dessa behövs inhägnader, mat och veterinärvård. Vi blev guidade runt på området och fick bekanta oss med alla djuren och Leslie berättade deras historia, hur de hamnat där och vi fick se bilder på hur de sett ut när de kommit dit. Skrämma

Minisemester bland Ytterös sanddyner och Someros (mörka) skogar

Redan i våras nån gång bestämde sig min goda vän Christel och jag för att vi skulle delta i Somero nightrogaining som avgjordes 28-29.7. Vi beslöt oss också för att ta en liten minisemester och se nånting annat på samma gång som vi ändå körde ner. På torsdag eftermiddag började vår lilla roadtrip och på kvällen anlände vi till Ytterös campingplats i närheten av Björneborg. Ytterö, kanske mera känt som Yyteri, är en lång sandstrand på hela 6 km med stora sanddyner och öppet hav så långt ögat kan nå. Det blev ingen lång visit på Ytterö, men vi hann med en kvällsstund på stranden innan det blev dags att gå och lägga sig. Ytterö är en riktig pärla och jag önskar vi haft mera tid att utforska områdena omkring där det finns flera naturstigar och många fågeltorn. Man kan även göra utfärder till bla fyrön Kallo eller till någon av Reposaaris intressanta stränder. Igen en gång kan jag konstatera att det finns massor att se i det egna hemlandet också. Ytterös sanddyner. Vacker kväll p

Gott och blandat från 365

Fick en glad överraskning på posten idag, gratistidningen 365 från Partioaitta. Den utkommer endast två gånger per år, men så är den ju då faktiskt gratis, vilket inte är särskilt vanligt i dagens samhälle. Fanns en hel del intressant och nytt som jag tänkte dela med mig av här. Man kan prenumerera på 365 här! Finlands naturcentrum  Haltia  som finns beläget i Nuuksio öppnar sina dörrar den 31:a maj 2013. Haltia samlar hela Finlands natur under ett och samma tak. I huvudutställningen kan du bekanta dig med allt som våra 37 nationalparker har att bjuda på och i det gröna bandet presenteras huvudstadsregionens naturupplevelser. Kommer också att finnas specialutställningar, olika evenemang och en naturbutik där. Det låter spännande, hoppas kunna pricka in ett besök där under sommaren. National Geographic utser varje år "the adventurer of the year". Detta år förärades Felix Baumgarten med denna fina titel för sitt otroliga fallskärmshopp från 39045 meters höjd. Med dett