Fortsätt till huvudinnehåll

Paddlingshelg i unik världsarvsnatur

Mina sista semesterdagar har spenderats sittandes i en kanadensare med en paddel i händerna. Efter lunchen på fredag packade vi våra grejer i bilen och kanadensaren på släpet och körde iväg mot Replot. Vi mötte upp med Frank och Linda vid Rivifjärden i Replot och där startade vår paddling "Björkö runt". Det var soligt och varmt under fredagens etapp och riktigt lugnt ute på sjön. Vi paddlade i lugn fart med lite fiskepauser och mellanmålspauser mellan varven. Kring klockan 8 på fredagskvällen kom vi fram till vårt mål för dagen - Långgrundet. Där finns en riktigt fin rastplats med grillplatser under tak i vacker världsarvsnatur. Vi startade upp elden genast vi kom fram och så småningom blev det matlagning över grillen. Kvällen avslutades med gott kokkaffe på bryggan och sedan ännu ett midnattsdopp efter det. Om vi blev renare är ännu oklart, det var otroligt gyttjigt botten, men kändes skönt efteråt i alla fall.

Redo för starten då!

Underbar dag på havet.

Lite fiske blev det också mellan varven.

Och några fångster.

Kaffekokning i solnedgången.

Landstigning första dagen.

Knyten med färskost som grillas på öppen eld.

Chokladfondue med marshmallows och vindruvor.

Lördagsmorgonen inleddes med lite blåbärsplockande så att vi skulle få färska bär till morgongröten. Efter en lugn och skön morgon startade vi sen vår paddling mot Svedjehamn i ett halvsoligt och ganska blåsigt väder. Paddlingen till Salteriet tog inte lång stund och där tog vi i land för att äta något gott. Det blev en smarrig toast innan vi fortsatte med ruttens mest krävande paddling ute på öppet hav. Vi hade motvind den första biten ut till Björkös nordligaste udde och sen blev det sidvind med en vindstyrka på 6 m/s och rätt så stora vågor. Vi fick jobba hårt i vågorna, men oj så roligt det var! Det var nog den roligaste biten under hela paddlingen. Vi gick i land vid Vikarskat båthamn för en liten paus och fortsatte sen den sista biten på den öppna havssidan innan vi svängde neråt igen och fick medvind och stora vågar som skjutsade oss framåt. Vi hittade en skyddad vik där vi tog en lång lunchpaus i den allt tätare dimman.

Kollar väder och vind före vi ger oss ut på den blåsiga norra sidan av Björkö.

Toast vid salteriet i Södra Vallgrund

Hav och  hav i sikte.

Stora mjuka vågor fick vi prova på.

Gore-tex släng dig i väggen.

Precis när vi kom iväg igen efter lunchen började det regna. Åskan hade vi hört på håll under hela lunchen, men den orkade inte ända ut där vi befann oss och vi fick bara ett stilla sommarregn över oss. Det kändes fridfullt och lugnt att paddla i regnet. Det slutade blåsa nästan helt och hållet och innan vi slog läger för natten hade det också slutat att regna. Vi hittade en liten öde holme att övernatta på och det blev ännu en skön kväll med matlagning, "öde-ö-aktiviteter" och djupa diskussioner ända tills solen gick ner bakom trädtopparna.

Njuter i kvällssolen sista kvällen.

Franks retro Haglöfs väska.

Jag startade dagen med ett uppfriskande morgondopp och sen blev det frukost på stranden. Vi packade så småningom ihop våra grejer och kvar återstod bara en kort paddlingsetapp med vind i ryggen så var vi tillbaka vid utgångspunkten. Hela turen torde ha blivit ca 35 km. Det har varit en superb helg med omväxlande paddlingsförhållanden, otroligt vacker natur och trevligt sällskap. Det här blev en fin avslutning på semestern, imorgon startar vardagen igen. :)

Njutning sista biten med medvind och solsken.

/Camilla och Jesper

Kommentarer

1. Låter härligt och ser härligt ut! Inspirerande! Åt nyligen likadan toast på samma ställe, fast utan paddling... :)

SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en sån där underbart härlig utfärd som vi vill minnas sen i höstrusket. :) Svedjehamn och Björkö är ju dessutom så fantastiskt vackert!

Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tukaner, sengångare och papegojor

Idag var det meningen att vi skulle lämna San José och resa vidare, men en av våra väskor saknades ännu så vi var tvungna att stanna ännu en natt här. Vi har utnyttjat denna extra dag här mycket väl. Tillsammans med två belgiska tjejer, som bor på samma hostel, åkte vi iväg till Toucan Sanctuary en bit utanför San José. Där möttes vi av Leslie och hennes man som driver stället sedan 10 år tillbaka. Det hela började med att de startade ett rescue center för tukaner, men så småningom blev det flera och flera fågelarter och i dagsläget finns där också olika däggdjur. För 3 år sedan öppnades stället för turister för att underlätta den ekonomiska delen. Det är ingen liten verksamhet som drivs där, det finns över 100 fåglar och ca 20 däggdjur. Till alla dessa behövs inhägnader, mat och veterinärvård. Vi blev guidade runt på området och fick bekanta oss med alla djuren och Leslie berättade deras historia, hur de hamnat där och vi fick se bilder på hur de sett ut när de kommit dit. Skrämma

Minisemester bland Ytterös sanddyner och Someros (mörka) skogar

Redan i våras nån gång bestämde sig min goda vän Christel och jag för att vi skulle delta i Somero nightrogaining som avgjordes 28-29.7. Vi beslöt oss också för att ta en liten minisemester och se nånting annat på samma gång som vi ändå körde ner. På torsdag eftermiddag började vår lilla roadtrip och på kvällen anlände vi till Ytterös campingplats i närheten av Björneborg. Ytterö, kanske mera känt som Yyteri, är en lång sandstrand på hela 6 km med stora sanddyner och öppet hav så långt ögat kan nå. Det blev ingen lång visit på Ytterö, men vi hann med en kvällsstund på stranden innan det blev dags att gå och lägga sig. Ytterö är en riktig pärla och jag önskar vi haft mera tid att utforska områdena omkring där det finns flera naturstigar och många fågeltorn. Man kan även göra utfärder till bla fyrön Kallo eller till någon av Reposaaris intressanta stränder. Igen en gång kan jag konstatera att det finns massor att se i det egna hemlandet också. Ytterös sanddyner. Vacker kväll p

Gott och blandat från 365

Fick en glad överraskning på posten idag, gratistidningen 365 från Partioaitta. Den utkommer endast två gånger per år, men så är den ju då faktiskt gratis, vilket inte är särskilt vanligt i dagens samhälle. Fanns en hel del intressant och nytt som jag tänkte dela med mig av här. Man kan prenumerera på 365 här! Finlands naturcentrum  Haltia  som finns beläget i Nuuksio öppnar sina dörrar den 31:a maj 2013. Haltia samlar hela Finlands natur under ett och samma tak. I huvudutställningen kan du bekanta dig med allt som våra 37 nationalparker har att bjuda på och i det gröna bandet presenteras huvudstadsregionens naturupplevelser. Kommer också att finnas specialutställningar, olika evenemang och en naturbutik där. Det låter spännande, hoppas kunna pricka in ett besök där under sommaren. National Geographic utser varje år "the adventurer of the year". Detta år förärades Felix Baumgarten med denna fina titel för sitt otroliga fallskärmshopp från 39045 meters höjd. Med dett