Fortsätt till huvudinnehåll

En helg i Salamajärvi

Länge sen vi skrivit något här på bloggen nu, men här kommer en liten rapport från vårt besök till Salamajärvi nationalpark nu i helgen. Salamajärvi nationalpark grundades år 1982 och breder ut sig på ett 62 m2 stort område. Naturen består av vida myrmarker, steniga tallmoar och många små skogssjöar. Här lever även skogsvildrenen. Det finns många vandringsleder att välja mellan i nationalparken, allt från korta leder på några kilometrar till långa flerdagarsvandringar. Det finns även gott om rastplatser längs lederna.

Såhär såg jättemånga träd ut, som om dom brunnit nere vid stammen.

Pyydyskoski rastplats.

Vi hoppade på leden vid Koirajoki och vandrade därifrån ner till en slinga som kallas för "Vaatimen kierros". Den sammanlagda sträckan skulle bli lite över 30 km delat på två dagar. Vi startade vår vandring vid 11-tiden på lördagförmiddag och genast från start fick vi sällskap av älgflugor. De var med oss i ca 7 km, sen försvann de, men vi hann plocka bort många, många älgflugor under de kilometrarna. Vid Pyydyskoski hade vi kaffepaus och där var det dags för vägval, tanken var att vi skulle runda "Vaatimen kierros", men det gick också att gå en kortare väg tvärs över vilket vi efter omröstning gjorde. Då hann vi också till caféet vid Koirasalmi innan de stängde, det visade sig dock bli en besvikelse. Där fanns inte mycket att välja på, men en äppelkaksbit blev det i alla fall.

Skogens trafikljus.

En av hundratals stenrummel.

Vi fortsatte ännu att vandra någon timme innan vi till slut slog läger vid Heikinjärvi. Vi hade tänkt tälta där, men terrängen var så stenig och oländig så det fanns inga bra tältplatser där. Det blev övernattning i laavun istället. Vi var som tur först på plats för det kom andra vandrare efter oss som fick fortsätta vidare till nästa ställe. Det blev en skön kväll med matlagning och mys framför brasan. Att sedan få krypa in i sovsäcken med brasan sprakandes bara en bit ifrån och natthimlen rakt ovanför var helt fantastiskt skönt! Oslagbar känsla! Jag vaknade under natten och bara låg och tittade på stjärnorna en stund innan jag somnade om igen.

Kvällsmat - Pasta, bacon, egenplockad och torkad svamp, lök och grädde.

Njuter av elden före läggdags

Morgon vid Heikinjärvi.

Det blev endast 10 km vandring sen på söndagen eftersom vi tog den kortare vägen på lördagen så efter några timmars vandring och två pauser senare var vi tillbaka vid bilarna. Lagom tills det började dra ihop sig till regn. Sen var det bara 2 h bilkörning som återstod av vår vandringshelg så var vi hemma igen. Vi gillade Salamajärvi, bra märkta leder, många rastplatser och vacker natur. Vill ni läsa mera om Salamajärvi nationalpark, gå in på utinaturen.fi.

/Camilla och Jesper

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tukaner, sengångare och papegojor

Idag var det meningen att vi skulle lämna San José och resa vidare, men en av våra väskor saknades ännu så vi var tvungna att stanna ännu en natt här. Vi har utnyttjat denna extra dag här mycket väl. Tillsammans med två belgiska tjejer, som bor på samma hostel, åkte vi iväg till Toucan Sanctuary en bit utanför San José. Där möttes vi av Leslie och hennes man som driver stället sedan 10 år tillbaka. Det hela började med att de startade ett rescue center för tukaner, men så småningom blev det flera och flera fågelarter och i dagsläget finns där också olika däggdjur. För 3 år sedan öppnades stället för turister för att underlätta den ekonomiska delen. Det är ingen liten verksamhet som drivs där, det finns över 100 fåglar och ca 20 däggdjur. Till alla dessa behövs inhägnader, mat och veterinärvård. Vi blev guidade runt på området och fick bekanta oss med alla djuren och Leslie berättade deras historia, hur de hamnat där och vi fick se bilder på hur de sett ut när de kommit dit. Skrämma

Minisemester bland Ytterös sanddyner och Someros (mörka) skogar

Redan i våras nån gång bestämde sig min goda vän Christel och jag för att vi skulle delta i Somero nightrogaining som avgjordes 28-29.7. Vi beslöt oss också för att ta en liten minisemester och se nånting annat på samma gång som vi ändå körde ner. På torsdag eftermiddag började vår lilla roadtrip och på kvällen anlände vi till Ytterös campingplats i närheten av Björneborg. Ytterö, kanske mera känt som Yyteri, är en lång sandstrand på hela 6 km med stora sanddyner och öppet hav så långt ögat kan nå. Det blev ingen lång visit på Ytterö, men vi hann med en kvällsstund på stranden innan det blev dags att gå och lägga sig. Ytterö är en riktig pärla och jag önskar vi haft mera tid att utforska områdena omkring där det finns flera naturstigar och många fågeltorn. Man kan även göra utfärder till bla fyrön Kallo eller till någon av Reposaaris intressanta stränder. Igen en gång kan jag konstatera att det finns massor att se i det egna hemlandet också. Ytterös sanddyner. Vacker kväll p

Gott och blandat från 365

Fick en glad överraskning på posten idag, gratistidningen 365 från Partioaitta. Den utkommer endast två gånger per år, men så är den ju då faktiskt gratis, vilket inte är särskilt vanligt i dagens samhälle. Fanns en hel del intressant och nytt som jag tänkte dela med mig av här. Man kan prenumerera på 365 här! Finlands naturcentrum  Haltia  som finns beläget i Nuuksio öppnar sina dörrar den 31:a maj 2013. Haltia samlar hela Finlands natur under ett och samma tak. I huvudutställningen kan du bekanta dig med allt som våra 37 nationalparker har att bjuda på och i det gröna bandet presenteras huvudstadsregionens naturupplevelser. Kommer också att finnas specialutställningar, olika evenemang och en naturbutik där. Det låter spännande, hoppas kunna pricka in ett besök där under sommaren. National Geographic utser varje år "the adventurer of the year". Detta år förärades Felix Baumgarten med denna fina titel för sitt otroliga fallskärmshopp från 39045 meters höjd. Med dett