Fortsätt till huvudinnehåll

Vandra på Mallorca - Förbjudna skönheter

Jag var nästan beredd på att låta bloggen gå till sista vilan, men nu är det flera stycken som önskat få följa med våra äventyr så jag beslöt mig för att återuppliva den igen. Jag hade egentligen först tänkt ge den nytt liv när vi flyttar till Norge, men idag fick jag sån skrivarlust så tjuvstartar lite.

Vi befinner oss just nu på Mallorca och samlar på oss lite soltimmar inför den stundande polarnatten i Nord-Norge i och med vår flytt dit över vintern. På sistone har jag också haft väldigt svårt för att vara riktigt ledig på hemmaplan så känns riktigt skönt att få ta paus från vardagen en liten stund. Vi kom främst hit för att vi hört att Mallorca är ett fint ställe att vandra på. En av de turer vi hört mycket fint om är Cami de s'Arxiduc eller the Archduke's trail som går som en rundslinga från den lilla staden Valldemossa. Rutten gjordes upp av ärkehertig Ludwig Salvador från Österrike år 1883, samma år som han köpte det stora godset Son Moragues i Valldemossa. Rutten gjordes inte upp av ekonomiska orsaker utan helt enkelt för att hertigen skulle kunna njuta av de vackra landskapen uppe i bergen med speciellt fokus på Sa Foradada som är en speciell klippformation med ett hål rakt genom berget.

Första dagen vi var här vandrade vi en kortare vandring för att se på Sa Foradada. Hittade fina klippor och grottor på vägen.

Sa Foradada syns i bakgrunden. Här vände vi om för jag hade inte hjärta att störa den lilla babyåsnan som låg mitt på vägen.

Här börjar förbuden, men jag tror faktiskt att det var helt okej att vandrare klättrade över här. När jag hashtaggat Sa Foradada på min Instagram så tackade de (de är antagligen de som driver resataurangen) för besöket. :)

Sa Foradada uppe från restaurangen sett.

Den här rutten beskrivs i flera guideböcker och nätguider som en av de vackraste på Mallorca så den hade jag överst på min lista. När vi kom till ort och ställe så frågade vi ännu lite råd av hotellpersonalen som ringde upp turistinformationen för att se om de hade några kartor att förse oss med. Gissa om vi blev förvånade när turistinformationen säger att de inte rekommenderar denna rutt för turister eftersom den går över privata marker?! Den finns med i typ ALLA guideböcker som har med vandring på Mallorca att göra. Tjejen från hotellet verkade väldigt neutral i fallet så vi beslöt att vi går den hur som helst. Vi och typ 50 andra under lågsäsong.

Den här skylten hittade vi när vi redan gått nästan en timme. Annars var inte rutten skyltad eller märkt på nåt vis så en karta är absolut nödvändig.

Här ser vi Sa Foradada betydligt högre ifrån så som hertigen gjorde i tiderna.

Bergsgetter stötte vi på vid ett par tillfällen.

Uppe på toppen av Teix 1064 m.ö.h.
Blåsig selfie uppe på toppen.

Första förbudsskylten kom ganska snart när vi lämnat staden bakom oss och kommit oss en bit längs stigen. Där fanns en prydlig trappa bredvid den låsta grinden och förbudsskyltarna som vi klättrade över. Lite längre upp på berget var vi plötsligt i ett offentligt grönområde med både skyltar och info om området. Så höll det på, växlandes mellan privata områden med förbud och offentliga områden. Jag vet inte hur det är tänkt att man ska ta sig dit om man inte kan flyga och jag tycker det är helt otroligt att rutten kan beskrivas i guideböcker och sen när man är på plats så säger turistinfon nåt annat. Upplys mig gärna om jag har missförstått detta på något vis.

Rolig liten hålighet i berget.

Eremiten Guillems grotta. Här fanns massor med bibliska bilder.

Grottan var stor och hade många öppningar och små tunnlar.

Hur som helst var det en fantastiskt fin tur med en ny och ännu vackrare vy runt nästa hörn. Vi vandrade uppskattningsvis 13 km med en hel del höjdmetrar och en avstickare till toppen av Teix som ligger på 1064 m.ö.h. Dessa berg  hör till bergskedjan Sierra de Tramuntana som är med på UNESCOS världsarvslista som ett kulturellt viktigt landskap. Förutom vackra vyer finns det massor med historia att hämta längs denna stig. Vi såg massvis med rester från koltillverkningens tid, ett "snöhus" och en gammal grotta som bebotts av en eremit på 1600-talet.

Det här är minsann en vandring jag kommer att minnas, vandringen när vi bröt mot en massa förbud och vandringen som var så makalöst vacker. Får se vad resten av veckan bjuder på...

Camilla

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tukaner, sengångare och papegojor

Idag var det meningen att vi skulle lämna San José och resa vidare, men en av våra väskor saknades ännu så vi var tvungna att stanna ännu en natt här. Vi har utnyttjat denna extra dag här mycket väl. Tillsammans med två belgiska tjejer, som bor på samma hostel, åkte vi iväg till Toucan Sanctuary en bit utanför San José. Där möttes vi av Leslie och hennes man som driver stället sedan 10 år tillbaka. Det hela började med att de startade ett rescue center för tukaner, men så småningom blev det flera och flera fågelarter och i dagsläget finns där också olika däggdjur. För 3 år sedan öppnades stället för turister för att underlätta den ekonomiska delen. Det är ingen liten verksamhet som drivs där, det finns över 100 fåglar och ca 20 däggdjur. Till alla dessa behövs inhägnader, mat och veterinärvård. Vi blev guidade runt på området och fick bekanta oss med alla djuren och Leslie berättade deras historia, hur de hamnat där och vi fick se bilder på hur de sett ut när de kommit dit. Skrämma

Minisemester bland Ytterös sanddyner och Someros (mörka) skogar

Redan i våras nån gång bestämde sig min goda vän Christel och jag för att vi skulle delta i Somero nightrogaining som avgjordes 28-29.7. Vi beslöt oss också för att ta en liten minisemester och se nånting annat på samma gång som vi ändå körde ner. På torsdag eftermiddag började vår lilla roadtrip och på kvällen anlände vi till Ytterös campingplats i närheten av Björneborg. Ytterö, kanske mera känt som Yyteri, är en lång sandstrand på hela 6 km med stora sanddyner och öppet hav så långt ögat kan nå. Det blev ingen lång visit på Ytterö, men vi hann med en kvällsstund på stranden innan det blev dags att gå och lägga sig. Ytterö är en riktig pärla och jag önskar vi haft mera tid att utforska områdena omkring där det finns flera naturstigar och många fågeltorn. Man kan även göra utfärder till bla fyrön Kallo eller till någon av Reposaaris intressanta stränder. Igen en gång kan jag konstatera att det finns massor att se i det egna hemlandet också. Ytterös sanddyner. Vacker kväll p

Gott och blandat från 365

Fick en glad överraskning på posten idag, gratistidningen 365 från Partioaitta. Den utkommer endast två gånger per år, men så är den ju då faktiskt gratis, vilket inte är särskilt vanligt i dagens samhälle. Fanns en hel del intressant och nytt som jag tänkte dela med mig av här. Man kan prenumerera på 365 här! Finlands naturcentrum  Haltia  som finns beläget i Nuuksio öppnar sina dörrar den 31:a maj 2013. Haltia samlar hela Finlands natur under ett och samma tak. I huvudutställningen kan du bekanta dig med allt som våra 37 nationalparker har att bjuda på och i det gröna bandet presenteras huvudstadsregionens naturupplevelser. Kommer också att finnas specialutställningar, olika evenemang och en naturbutik där. Det låter spännande, hoppas kunna pricka in ett besök där under sommaren. National Geographic utser varje år "the adventurer of the year". Detta år förärades Felix Baumgarten med denna fina titel för sitt otroliga fallskärmshopp från 39045 meters höjd. Med dett