Fortsätt till huvudinnehåll

Trött, men lycklig. Cykling och paddelutfärd.

Det har varit en intensiv start på helgen och nu känner jag mig riktigt trött, men det är en skön trötthetskänsla. En sån man får när man har gjort något fysiskt ansträngande. Igår kväll hoppade vi på cyklarna och snurrade på i Ådöskogen i två timmar och det hann nästan bli mörkt innan vi var hemma. Det blev en rolig runda på 25 km tillsammans med våra vänner. Kändes i bena i morse.

Idag har vi suttit i kajakerna mest hela dagen. Vi kom till kanotskjulet vid halv 11 och kikade först lite på fiskekajakutställningen som pågick där. Efter att vi lastat våra egna kajaker på biltaket åkte vi iväg till Sonamo båthamn. Där mötte vi de andra som skulle delta i Botnia Canoes paddlingsträff och i samlad trupp paddlade vi först över till Köpmanholmen där vi åt lunch. Vi blev serverade utsökt goda hamburgermåltider och kunde fortsätta efteråt med mätta magar.

I land vid Köpmanholmen innan maten.

Gänget paddlar iväg.
Vi paddlade sedan norrut genom en stenig, men ack så vacker skärgård. Andra stoppet kom efter ca 7 km på Storgrundet, en av de yttersta holmarna i Larsmo skärgård. Vi såg inte till några sommarstugor där, men spår efter får fanns det i alla fall. Vi tog en kortare kaffepaus på den vackra, vilda holmen, där växte både blåbär och havtorn, men havtornen var inte mogna än.

Paus vid Storgrundet

Graftonmonumentet

Efter pausen svängde vi söderut igen och nu paddlade vi på utsidan av Storgrundet och det blev genast lite livligare vatten. Vi kände att våra kajaker, nu utan packning, inte alls känns lika stabila i vågorna. Det blev väldigt guppigt jämfört med under paddlingshelgen när vi hade full packning, men det gick nog bra ändå. Så småningom kom vi till Graftonmonumentet där vi stannade och tog en gruppbild innan vi fortsatte inomskärs till "Brunos" vid Flaskskärssanden där vi tog paus nr tre. "Brunos" är en allmän landstigningsplats som underhålls av Skärgårdsrådet. Där finns en stuga som är öppen för allmänheten med eldstad och övernattningsmöjligheter. På utsidan finns en grillplats, vedförråd och utedass. En trevlig liten holme, vi grillade korv där innan vi så småningom paddlade de återstående kilometrarna tillbaka till Sonamo båthamn. Det blev en tur på nästan 19 km.

Påväg in till 'Brunos'

Fiskestugan på Brunos. Får användas fritt idag.

Fotografin på väggen.

Korvgrillning och kaffekokande i full gång.

Bild av vår rutt. Har lyckats få Storgrundet fel på båda ställen och
tillbaka rutten från Brunos är lite gömd under textrutan.
Det har varit en riktigt trevlig dag och vi har sett många nya ställen i skärgården och ännu finns det massor av nya ställen att upptäcka. Var även roligt att få diskutera med erfarna paddlare om allt från utrustning till teknik och jag fick riktigt goda tekniktips, så nu är det bara att öva för att få till en så effektiv och snygg paddlingsteknik som möjligt. Framåt tar man ju sig med i princip vilken teknik som helst, men vid långa paddlingar är det ju bra att ha en effektiv teknik som tar dig framåt lätt och smidigt. Nu är det skönt att bara få sitta på soffan resten av kvällen och imorgon tror jag det blir vilodag hos oss.

/Camilla och Jesper

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tukaner, sengångare och papegojor

Idag var det meningen att vi skulle lämna San José och resa vidare, men en av våra väskor saknades ännu så vi var tvungna att stanna ännu en natt här. Vi har utnyttjat denna extra dag här mycket väl. Tillsammans med två belgiska tjejer, som bor på samma hostel, åkte vi iväg till Toucan Sanctuary en bit utanför San José. Där möttes vi av Leslie och hennes man som driver stället sedan 10 år tillbaka. Det hela började med att de startade ett rescue center för tukaner, men så småningom blev det flera och flera fågelarter och i dagsläget finns där också olika däggdjur. För 3 år sedan öppnades stället för turister för att underlätta den ekonomiska delen. Det är ingen liten verksamhet som drivs där, det finns över 100 fåglar och ca 20 däggdjur. Till alla dessa behövs inhägnader, mat och veterinärvård. Vi blev guidade runt på området och fick bekanta oss med alla djuren och Leslie berättade deras historia, hur de hamnat där och vi fick se bilder på hur de sett ut när de kommit dit. Skrämma

Minisemester bland Ytterös sanddyner och Someros (mörka) skogar

Redan i våras nån gång bestämde sig min goda vän Christel och jag för att vi skulle delta i Somero nightrogaining som avgjordes 28-29.7. Vi beslöt oss också för att ta en liten minisemester och se nånting annat på samma gång som vi ändå körde ner. På torsdag eftermiddag började vår lilla roadtrip och på kvällen anlände vi till Ytterös campingplats i närheten av Björneborg. Ytterö, kanske mera känt som Yyteri, är en lång sandstrand på hela 6 km med stora sanddyner och öppet hav så långt ögat kan nå. Det blev ingen lång visit på Ytterö, men vi hann med en kvällsstund på stranden innan det blev dags att gå och lägga sig. Ytterö är en riktig pärla och jag önskar vi haft mera tid att utforska områdena omkring där det finns flera naturstigar och många fågeltorn. Man kan även göra utfärder till bla fyrön Kallo eller till någon av Reposaaris intressanta stränder. Igen en gång kan jag konstatera att det finns massor att se i det egna hemlandet också. Ytterös sanddyner. Vacker kväll p

Årskrönika i bilder

Då har vi ännu en gång nått slutet av ett år, det känns inte alls länge sen vi påbörjade 2021. Alltid vid årets slut tycker jag om att summera året som varit. Det känns fint att tänka tillbaka på fina minnen och även tänka på vilka jobbiga stunder man tagit sig igenom. Så nu är det dags för vår årskrönika, kanske du känner igen dig på någon av bilderna ifall du tagit del av vår verksamhet under året som gått.  Januari I januari hade vi några få dagar med skrinnbar is och då passade vi på att göra några guidade skridskoturer.  Vi hade också den årliga issäkerhetskursen med ovanligt "slaskigt" före på isen.  Till issäkerhetskursen hör också övningar i livräddning. Denna kurs återkommer igen i januari 2022 ifall du ännu inte gått den. ;) Februari  I februari ordnade vi en utesovarnatt där vi bland annat byggde en quincy snöbivack.  Vi satte också upp både vindskydd och tarp under utesovarnatten och deltagarna kunde välja sin sovplats.  I Korsholm höll vi  kursen "Upptäck vi