Fortsätt till huvudinnehåll

Långfärdsskridskoåkning på Larsmosjön.

Det gäller att smida så länge järnet är varmt, i det här fallet gäller det att skrinna så länge isen är snöfri. Idag åkte vi iväg på långfärstur genast det blev ljust och isen var visserligen inte helt snöfri, men det var ett väldigt tunt snötäcke, så det gick hur bra som helst att skrinna ändå. Dagens tur gick från Bosund till Assarskär. Vi har inte skrinnat så långt norrut som Bosund förut så vi fick vara lite extra alerta, det är dessutom ännu svårare att bedöma isens hållbarhet när det ligger snö ovanpå, men allt gick bra idag. På de allra flesta ställen vi testade isens tjocklek så låg den mellan 10-15 cm. Under hela turen hörde vi hur det sjöng och smällde i isen. Det är ett bra tecken, när isen växer så smäller/knakar den, den behöver rum att expandera.

Dagens tur var riktigt givande ända tills vi insåg att bilnyckeln till den bil som stod vid Assarskär låg kvar i bilen vid Bosund. Väldigt klyftigt av oss, speciellt som om jag också sa till Jesper att "jag lämnar bilnycklarna kvar i din bil så de inte kommer bort", vilket Jesper höll med om att var en bra idé. Det hela slutade med att min syster och svåger fick komma och hämta upp oss vid Assarskär och köra oss till Bosund. Man kan ju undra hur vi klarat oss under våra resor? ;) Tack Maria och Danko för att ni räddade oss ur knipan.

Det har blivit några långfärdsturer under nyårshelgen och det är glädjande att se att så många andra är ute och njuter på isen. Tyvärr har vi också bevittnat riktigt dumdristiga situationer ute på isen, så vi vill uppmana alla som rör sig på isen att ta till vana att bära isdubbar med sig och inte röra sig ensam på isen. Meddela alltid någon vart ni har tänkt åka och hur länge ni tänkt vara borta. Även om isarna överlag kan vara stabila så är den aldrig helt säker, så var alltid aktsamma var ni rör er!

Vi önskar er trevliga stunder på isen!
/Camilla och Jesper

Kommentarer

1. Hej! Vad använder ni för ryggsäck?

SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Adrian!
      Vi använder helt vanliga 30-35 liters ryggsäckar med midjebälte, nyligen har vi också börjat använda säkerhetsrem, en rem som fästs nere på väskan som går upp mellan benen och fästs i midjebältet för att förhindra att väskan glider upp om man går genom isen.
      Så använder vi väskan som en "flytmodul" genom att packa kläderna i en vattentät packpåse som vi "fyller" med luft så mycket så att den ändå ryms i väskan.

/Camilla

Radera
  2. Vilka använder ni då ni vandrar ?

SvaraRadera
    Svar
    1. När vi vandrar använder jag en Haglöfs Oxo Q 60 och Jesper har en McKinley Kenai 65+10.

/Camilla

Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ett steg ut i det okända.

Nu är det riktigt länge sen jag skrivit nåt här på bloggen, min energi har inte räckt till helt enkelt och jag har behövt tid för att fundera över ett viktigt beslut. Nu är beslutet äntligen taget och det känns väldigt befriande. Nu finns det ingen återvändo och det är bara att se framåt och ta det där klivet utanför trygghetszonen. Vad är det då för beslut jag svamlar om, jo det är så att jag efter nästan 14 år på Fagerudds Bageri har sagt upp mig och från och med 1 april ringer inte min väckarklocka 4.40 längre.

Det är många känslor i omlopp just nu. Det känns vemodigt, skrämmande, spännande, inspirerande och väldigt skönt. Mina år på bageriet har gett mig massor, jag är mycket tacksam över alla möjligheter jag fått att lära mig en massa nya saker, jag har verkligen fått testa på det mesta man kan göra på ett bageri. Jag kommer nog att sakna de där tidiga morgontimmarna, det är en alldeles speciell känsla att jobba när de flesta andra ännu sover. Det är lugnt och skönt, inga kunder …

Hytteturen som slutade i mardrömsscenario

Vinterns första fjällkurs startade förra helgen i Narvik i Norge lyckligt ovetandes om vad som komma skulle. Fjällkursen var en randonéeskidåkningskurs med toppturer och offpiståkning som största inslag under kursen. Vi mjukstartade dock i Narvikbacken med piståkning blandat med lite offpiståkning. Oj så svårt det är med offpiståkning, det ser så lätt ut, men det var jättesvårt att få svängt skidorna i den bökiga snön. Efter en hel dag i backen kändes det rejält i låren och det var skönt att få avsluta dagen vid 17-tiden.

På måndagen gjorde vår grupp en dagstur upp mot Rombakstøtta, en mytomspunnen topp på 1230 m.ö.h. Vi tog oss inte hela vägen upp till toppen pga hårt väder, men alldeles långt från toppen var vi ändå inte. Det blev några timmar klättring upp (med stighudar under skidorna) och sen åkte vi ner på ungefär halva tiden. Snöförhållandena var väldigt svåra högre upp med bristande skare, men längre ner i dalen i skydd av träden fick till och med jag till några svängar. En tr…

Höstvandring i Koli nationalpark med Nykarleby arbis

Just nu älskar jag mitt jobb, jag antar att det kommer att bli vardag snart, men just nu njuter jag av att jobba med friluftsliv. De senaste fyra dagarna har jag fått spendera i Koli nationalpark med ett glatt gäng vandrare i olika åldrar. Vi startade resan mot Koli på torsdagmorgon och kom fram till Koli naturum på eftermiddagen. Efter att vi gjort de sista justeringarna i packningen drog vi på oss ryggsäckarna och med mig inräknat var vi nio vandrare samt en hund som påbörjade Herajärvis norra rundslinga.

Vi hade inte lång väg att vandra den första dagen så redan efter två timmar var vi framme vid Myllypuro tältplats. Det regnade lite grann när vi kom fram, men var sen uppehåll resten av kvällen så vi kunde sitta ute runt brasan och lära känna varann lite mera. Det är otroligt hur snabbt en grupp blir du med varandra under en vandring. Det kändes genast att denna grupp skulle fungera bra ihop och det var med en skön känsla jag gick och lade mig den kvällen.

På fredagen vaknade vi ti…