Fortsätt till huvudinnehåll

Santiago de Compostela

Under må-bra-dagen som ordnades vid Sursik på lördag fanns det olika föreläsningar och vi åkte dit för att lyssna på när Lisen Kåll berättade om sin pilgrimsvandring längs Santiago de Compostela. År 813 upptäcktes en grav i trakten av Santiago, som man ansåg tillhörde aposteln Johannes. Allt sedan dess har människor gjort denna vandring till Santiago de Compostela. Idag är skälen för att man gör detta inte så ofta av religiös karaktär, utan mer fysiska, kulturella och helt enkelt att få njuta av vacker natur.

Hur lång är då denna vandring? Den vanligaste och mest kända sträckan som pilgrimerna vandrar är från franska St Jean Pied de Port till Santiago de Compostela i Spanien. Det är en sträcka på 800 km. Inget man gör på en vecka alltså. Lisen Kåll och hennes sällskap hade varit ute i 28 dagar när de slutligen nådde Santiago.

Lisen Kåll pekar ut vart de flög för att ta sig till St Jean Pied de Port.

För att göra denna vandring behöves förberedelser i form av konditionsträning. Kåll svarade på frågan vad som är bästa sättet att förbereda sig: gå, gå och gå. Gå långa sträckor och gå högt, gå med ryggsäck och gå länge. Förutom att gå hade hon även förberett sig genom att cykla, springa och simma. En annan viktig förberedelse är naturligtvis skorna och ryggsäcken. Du behöver ha bra och framför allt ingånga vandringsskor innan du tar dig an en sådan här utmaning. Ett nytt tips för oss var att smörja in fötterna med olivolja varje dag några veckor innan vandringen och sedan under hela vandringen också. Ett tips värt att testa för Kåll hade själv inte haft en enda blåsa under hela färden.

Vad ska man ta med sig? Det är rekommenderat att bära ca 10% av din egen kroppsvikt, så det är att tänka två och tre gånger innan du stoppar ner något i ryggsäcken. Man både sover och äter på härbärgen så varken tält eller gaskök behövs, det lättar naturligtvis upp packningen en hel del. I varje by eller stad som passeras under resans gång finns det härbärgen för pilgrimsvandrarna, de kostar allt mellan 0-12 €. Privata härbärgen är dyrare, men erbjuder i princip samma service. Likaså finns det något ställe i varje by eller stad som måste servera pilgrimsmiddag. Den består av sallad, huvudrätt och en enkel efterrätt och kostar ca 5 €.

Längs med vägen passeras många katedraler, kyrkor och andra sevärdheter. Det är oftast fritt fram att besöka dessa, en del ställen kan ha en avgift på några euro, men de allra flesta är gratis. När du checkar in vid starten St Jean Pied de Port får du ett pilgrimspass som måste stämplas varje dag. Många vandrare samlar stämplar från så många olika ställen som möjligt och just kyrkor och katedraler är populära hos stämpelsamlare, eftersom en del stämplar kan vara mycket gamla.

Lisen Kåll rekommenderar guideboken "Vandra till Santiago de Compostela" av Ewa Hellström-Boström.

Det här var en otroligt intressant föreläsning. En ny dröm håller på att ta form i mitt huvud. Låter det här som någonting för dig? Det finns många böcker skrivna om Santiago de Compostela, låna böcker eller beställ hem så får du läsa mera. Det finns nu en ny, uppdaterad version av Ewa Hellström-Boströms bok "Vandra till Santiago de Compostela" på Adlibris för den som vill veta mera.

"Alla våra drömmar kan uppfyllas om vi har modet att uppfylla dem."
                                                                                Walt Disney

/Camilla

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Välkommen 2020 - Vad händer och när?

God fortsättning på det nya året. Vi har jobbat över både jul och nyår så har knappt märkt av att det har varit jul överhuvudtaget. Vi har haft massor med besökare vid Ice Domes så dagarna har bara sprungit iväg och vi är nu redan en bit in på januari. Resten av januari lär bli lugnare på jobbet och vi har som bäst tre lediga dagar så vi hinner vila upp oss lite grann. Idag hade vi tänkt åka hundspann eller åka ut och fiska lite, men med 18 sekundmeter och snö som vräker ner så blir det en innedag med bakning, kontorsjobb för NatVentures del och bloggande istället.

Med nytt år följer också ljusare tider och vi väntar på att få se solen igen. Här kommer solen att gå upp den 15:e januari igen, men det lär ännu ta ett tag innan vi faktiskt får se den eftersom vi är omgivna av höga berg. Man kan redan nu ändå känna av att det blir lite tidigare ljust om morgnarna, i alla fall de morgnar när det är klart väder.

I takt med att det blir ljusare tider kommer också våren så småningom emot och …

Ledig dag i Dividalen nationalpark

Det känns nu som att vi kommit in i den andra ronden av vår vistelse här i Norge. Jobbet har börjat stabilisera sig och vi har nu två lediga dagar per vecka. Det betyder också att vi har mera ork att se oss omkring och utforska vår omgivning. Idag hade Jesper och jag ledig dag tillsammans och vi beslöt oss för att ta en dagstur på skidor i nationalparken Dividalen som inte ligger så långt borta från var vi bor.

Övre Dividalen nationalpark grundades 1971 och förstorades år 2006, den är hela 770 km² stor. Nationalparken har ett rikt djur- och växtliv och där finns speciellt många fågelarter. Det finns också många olika arter av rovdjur, men mest känd är parken för en av de tätaste populationerna av järv i hela Nordeuropa.

Samerna har långa traditioner i Dividalen och namnet "Dividalen" kommer från samiskans ord "dievva" som betyder "en ganska rund, torr kulle". I terrängen kan man bland annat hitta rester av gamla renstängsel och torvhyttor som skvallrar om…

Pencillin, besök och vackra vinterdagar

Idag har vi ledig dag. Jesper gick ut med Vilja och jag gjorde i ordning frukost under tiden. Plötsligt händer det! När jag tittar ut genom köksfönstret ser jag solen lysa på vår terrass! Kan ni fatta hur underbart det är, klockan 9 på morgonen har vi sol på vår terrass. Jag hade dukat vid bardisken där vi vanligtvis äter vår frukost, men dukade om till köksbordet där solen sken in genom fönstret och jag bara satt och njöt hela frukosten igenom, så härligt efter allt mörker vi haft. Efter frukosten tog vi itu med lite tråkiga sysslor som att ringa till posten som inte fungerar alls för tillfället, men sen packade vi ryggsäcken och begav oss ut på tur.

Vi åkte inte så långt bort idag, bara ner till byn och där skidade vi ut på ån Målselva. Det var en helt fantastiskt fin vinterdag. Termometern visade på minus 10 grader, men det var vindstilla och solen sken från en klarblå himmel. Som jag nämnt tidigare så finns här massvis med älgar och spåren på ån skvallrade också om att många älgar…