Fortsätt till huvudinnehåll

Skiftesbyte för utrustningen

Skidsäsongen börjar lida mot sitt slut, vilket betyder att man får ställa undan skidorna några månader framöver. Jag har hört att skidorna borde prepareras med paraffin innan de ställs undan och tänkte ta reda på mer om detta för att exakt veta hur jag ska gå till väga. Det visade sig efter en stunds läsande att åsikterna om hur skidorna bäst ska förvaras under sommaren är väldigt delade.

En del tycker absolut att skidorna ska paraffineras, medan andra menar att det har ingen som helst betydelse. Skidorna i butiken står ju utan paraffin tills det de blir sålda, men de blir väl inte sämre för det? De flesta verkar i alla fall vara överens om att skidorna ska förvaras mörkt och svalt, t.ex. i källare. En del har bestämda åsikter att de bör förvaras i liggande ställning, medan andra tycker att det inte gör någon skillnad. Hur brukar ni förvara era skidor under sommaren? Jag är förvirrad, paraffin eller inte? Liggande eller stående?

När skidorna åker ut kommer istället mountainbiken in. Den har nu stått i garaget över vintern och behöver också ses om lite innan den tas i bruk. Finns här också en uppsjö av mer eller mindre invecklade servicepunkter, men här är några enkla tips på vårservice:





  • Pumpa luft i däcken






~~~


Smörj kedjan med cykelkedjeolja


Spraya lagom mängd och trampa/cykla genom alla växlarna för att oljan ska sätta sig på alla nödvändiga ställen.
Ifall ni använder en tjock olja, var noga med att inte sätt för mycket olja eftersom detta då endast börjar samla skärp som i
sin tur nöter på kedje och kuggdetaljer.

~~~



Spänn skruvar, muttrar och ekrar



Ekrarna bör spännas med ett verktyg ämnat för just detta och inte med en tång som på bilden,
eftersom man med en tång som denna nöter på spänningsskruven alltför mycket. 

~~~



Kolla att kedjan är lagom spänd.




~~~


Tvätta cykeln vid behov




~~~

Kontrollera att bromsarna fungerar som de ska

Man bör ha som tumregel att bromsarna är så pass spända/snabba att handtaget inte tar i långfingret fast
du trycker hårt på bromsen med pekfingret.  Vid terrängcykling är det otroligt viktigt att aldrig behöva släppa styret.
 Ifall bromsarna är för lösa måste man släppa dom 3 restrerande fingrarna för att kunna använda bromsen,
eftersom handtaget annars bara klämmer fingrarna och ingen bromsverkan uppstår. 

~~~


Ifall du känner dig osäker på något av dessa moment kan du vända dig till någon cykelverkstad som gärna tar hand om din cykel.



Sen är det bara att åka :)

/Camilla & Jesper

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ett steg ut i det okända.

Nu är det riktigt länge sen jag skrivit nåt här på bloggen, min energi har inte räckt till helt enkelt och jag har behövt tid för att fundera över ett viktigt beslut. Nu är beslutet äntligen taget och det känns väldigt befriande. Nu finns det ingen återvändo och det är bara att se framåt och ta det där klivet utanför trygghetszonen. Vad är det då för beslut jag svamlar om, jo det är så att jag efter nästan 14 år på Fagerudds Bageri har sagt upp mig och från och med 1 april ringer inte min väckarklocka 4.40 längre.

Det är många känslor i omlopp just nu. Det känns vemodigt, skrämmande, spännande, inspirerande och väldigt skönt. Mina år på bageriet har gett mig massor, jag är mycket tacksam över alla möjligheter jag fått att lära mig en massa nya saker, jag har verkligen fått testa på det mesta man kan göra på ett bageri. Jag kommer nog att sakna de där tidiga morgontimmarna, det är en alldeles speciell känsla att jobba när de flesta andra ännu sover. Det är lugnt och skönt, inga kunder …

Hytteturen som slutade i mardrömsscenario

Vinterns första fjällkurs startade förra helgen i Narvik i Norge lyckligt ovetandes om vad som komma skulle. Fjällkursen var en randonéeskidåkningskurs med toppturer och offpiståkning som största inslag under kursen. Vi mjukstartade dock i Narvikbacken med piståkning blandat med lite offpiståkning. Oj så svårt det är med offpiståkning, det ser så lätt ut, men det var jättesvårt att få svängt skidorna i den bökiga snön. Efter en hel dag i backen kändes det rejält i låren och det var skönt att få avsluta dagen vid 17-tiden.


På måndagen gjorde vår grupp en dagstur upp mot Rombakstøtta, en mytomspunnen topp på 1230 m.ö.h. Vi tog oss inte hela vägen upp till toppen pga hårt väder, men alldeles långt från toppen var vi ändå inte. Det blev några timmar klättring upp (med stighudar under skidorna) och sen åkte vi ner på ungefär halva tiden. Snöförhållandena var väldigt svåra högre upp med bristande skare, men längre ner i dalen i skydd av träden fick till och med jag till några svängar. En tr…

Larsmo XCO-projekt - en riktig terrängcyklingsbana

I helgen kom vi oss äntligen iväg och pröva Larsmos XCO-projektbana. Det är en renodlad terrängcyklingsbana som ännu är under uppbyggnad, men en del av banan är redan nu cyklingsbar och välkommen att provköras. Några cyklingsentusiaster har dragit igång projektet i Larsmo If:s regi och har under hösten byggt upp en bana vid Larsmo idrottspark (vid Cronhjelms skola). När banan är färdig kommer den att vara ca 3 km lång och det ska finnas alternativa körlinjer så att banan passar både nybörjare och mer erfarna cyklister. I nuläget går det att cykla en bana på 1,4 km, men tanken är att hela banan ska stå klar någon gång under 2017. Banan startar vid Cronhjelmskolan vid dessa koordinater. (Länk till google maps)




Vi testade alltså den 1,4 km långa banan idag och blev mycket imponerade. Första varvet vi åkte den steg undertecknad av vid x antal tillfällen och tyckte det var väl svårt, medan Jesper hade hur kul som helst. Redan andra varvet gick allting mycket bättre och jag fick av Jesper t…