Fortsätt till huvudinnehåll

Göra egna löparskor med dubb.

Som redan tidigare nämnt så började jag på med att dubba ett par löparskor nu till vintern och börjar i detta skede vara klar. Har haft lite dåligt med tid nu med flytten och allt så blev klart först till idag, och jag har ännu inte hunnit testa dessa. Ska hursomhaver nu visa lite hur jag gick tillväga med detta, och vem som helst kan faktiskt göra det.

Pensionerade ett par löparskor nu till hösten och var riktigt nära att slänga bort de när jag fick idén om att använda de som vinterskor med dubb.

Vad du behöver när du använder dig av den typ av dubbar som jag använde är.

  • borrmaskin av något slag
  • tång
  • epoxylim eller något riktigt bra gummilim.
  • penna
  • dubbar




Märkte ut med pennan var jag ville ha mina dubbar, försökte på något vis hitta ställen där tyngd sätts när man springer. Hade begränsat med dubbar så hamnade att fördela så att det blev 8 dubbar per sko. Med dessa små dubbar är det kanske aningen lite, men det går ju när som helst att sätta in fler.

Borra sedan hål i skobottnet. Till dessa dubbar använde jag mig av en 3mm borr. Detta varierar ju förståss beroende på dubbgrovlek. 

Blanda epoxylim. Var helst i ett välventilerat rum eller vistas så kort stund som möjligt i rummet, eftersom epoxylimmet inte är direkt hälsosamt att andas in.


Ta tag i dubben med tången och "smörj" in den ordentligt med lim. Det går inte att få för mycket lim, det lim som inte går in i skobottnet torkar man bara bort med ett papper. Släng inte detta papper i toaletten utan i roskisen. 

Ta ett redigt tag i tången och tryck in dubben i det förborrade hålet. Detta kan vara lite knepigt först men efter en stund får man in tekniken.

Justera sedan dubben så att den inte är för långt inne eller för långt ute, när du är nöjd torkar du bort överlopps lim och upprepar denna procedur med de andra dubbarna.

Såhär kan en färdig produkt se ut. Jag är rädd att det behövs flera dubbar i denna sko men ska iaf. testa först. Ifall färdigblandat lim lämnat över kan man täta eventuella hål i skon med det. På denna sko har jag tätat ett antal hål (t.ex. vid hälen på den vita delen syns ett) som möjligtvis kunde läcka in vatten. 

Dubbarna är köpta från RE-Motors i Jakobstad/Sandsund. Vill man inte göra detta själv så rekommenderar jag att man låter Rasmus på RE-Motors göra det, det kostar ca 35€ och då får du ett professionellt gjort jobb. 
Man kan också använda sig av helt vanliga skruvar eller någon annan sorts dubb, det finns en del på marknaden. 

Lycka till.

/Jesper

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Paddling på Åland

Våra vigustudier börjar sakta men säkert lida mot sitt slut, men ännu har vi en sommar och höst kvar späckad med kurser. För en vecka sedan inleddes vår kajakspecialiseringsutbildning på Åland som var den första delen av fyra. Vi tog färjan över från Åbo på tisdag morgon och anlände till Mariehamn på eftermiddagen. Innan vi paddlade ut i skärgården blev det matinförskaffning för att klara oss ute på tur ända till lördag förmiddag. Vi var sammanlagt 14 deltagare plus vår instruktör när vi sent omsider paddlade ut från Lervik hamn i våra fullastade kajaker. Vårt basläger var stationerat på Idskär som ligger ca 6 km fågelvägen från Lervik. Det blev en mycket sen middag den första kvällen på ett kallt och blåsigt Idskär, men vi hade en fantastisk utsikt från vår tältplats på klipporna.






De följande dagarna bestod av paddling, paddling och mera paddling. Vi började alltid dagen med ett teoripass på land som behandlade dagens övningar för att sedan försöka omsätta teorin i praktiken. Vi övad…

Vandring i de franska Alperna

För tre år sedan inledde vi våra vildmarksguidestudier och i och med de två senaste veckornas kursande är nu våra studier förbi. Nu är det endast examen som återstår. Det är en vemodig känsla att viguäventyren nu är över, men vi fick verkligen ett fint sista äventyr med en veckas vandring i de franska Alperna och en veckas paddling i Cornwall.

Den 17:nde september reste vi ner till Genéve därifrån vi hyrde en bil och körde vidare söderut till La Grave. La Grave är en kommun som hör till departementet  Hautes-Alpes och ligger i nordöstra Frankrike. Området är främst känt för sin fina off-piståkning, men även sommartid kommer en hel del turister till området för att cykla, vandra eller klättra.

Redan på tisdagen inledde vi en tredagars vandring som gick från stuga till stuga. För oss som är vana att bo i tält och bära med oss allt vi behöver kändes det ovant med en lätt dagspackning och jag fick fundera både en och två gånger innan ryggsäcken var färdigpackad. Vi hade otrolig tur med v…

Paddling i Cornwall

Nu har jag skjutit upp det här inlägget alldeles för länge redan. Inlägget som ska handla om den sista vigukursen som också var den sista delen i kajakspecialiseringen. Kursen hölls i Cornwall i England och dit tog vi oss direkt från den föregående kursen som var i Frankrike. Vi flög till Bristol och därifrån fortsatte vi (vi=fyra stycken som gick kursen både i Frankrike och i England) med hyrbil till Falmouth där vi skulle bo under kursen. Vi anlände till Falmouth på söndagkväll och på måndagmorgon drog kursen igång.





Vi åkte till Seakayakers Cornwalls högkvarter direkt på morgonen och fick träffa Jeff Allen, en av de brittiska instruktörerna vi fick äran att bli undervisade av under veckan. Jeff Allen är känd världen över som en mycket erfaren expeditonspaddlare och han har gjort många långa paddlingar runt om i världen. Han är specialiserad på incidenthantering (incident management) och räddningar i tuffa förhållanden och det var just i dessa ämnen han skulle undervisa oss de närmas…