Fortsätt till huvudinnehåll

Jobbar på dagen och semestrar på kvällen

Värmen den bara fortsätter och jag som försöker att undvika att klaga på vädret börjar bli smått gnällig. Men nu har vi haft flera underbara kvällar och det är bara att konstatera, är man på "rätt" ställe så är värmen helt okej. Med det menar jag inte vår stekheta lägenhet, utan ute på sjön eller i sjön. Tisdagskvällen ägnade vi åt paddling tillsammans med en av mina bästa vänner som numera bor i Bryssel. Vi hyrde kajaker från Svanen och paddlade till Strandis i Larsmo. Vi tog utsidan på ditvägen och insidan på hemvägen. Vi hamnade dock att bära kajakerna över vägen eftersom det inte finns någon sluss vid Strandis. Det blev några riktigt sköna timmar ute på sjön i gott sällskap.

Efter lite om och men hade vi fått kajakerna över vägen vid Strandis och steg ur för att ta en glasspaus.

Inne med kjolar nu.

Sandra och Rube paddlar in i vassen.

Igår tog vi båda två lite kortare jobbdag och begav oss iväg på en liten semestertripp med Christel och Tom. Vi körde först till Kantlax och mötte där upp med våra kaptener och guider för dagen, Christels föräldrar. Båten "Camilla" (stiligt namn tycker jag :)) tog oss sen ut till Stubben, ett fyrsamhälle i Nykarlebys yttre skärgård. Stubben består av två öar, Lillskär och Storskär. Vi gick endast i land på Lillskär där den gamla fyren finns. Där finns också ett stort stenkummel och jungfrudanser. Jag hade ingen aning om vad de två senare var för något förrän igår så jag lärde mig många nya saker under gårdagen, även om en del saker förblev lite mystiska. Jungfrudans är en sorts labyrint gjord av stenar, men ingen vet riktigt varför de gjorts, det finns likadana skapelser på andra håll i världen också. Det finns många myter om dessa jungfrudanser, men någon sorts magisk kraft anses de allmänt ha haft.

Har inte fått denna fågel identifierad än. Någon som vet?

Stenkummel och bredvid fanns jungfrudanserna

För att hållas på god fot med Kummelgubben måste man kasta varsin sten. Man ska stå med ryggen mot kumlet och kasta stenen med höger hand över vänster axel.

Efter besöket till Stubben åkte båten vidare till Christels föräldrars sommarställe på Svartörarna. Där gjorde vi också en historisk vandring för att titta på ett ännu större stenkummel som förr i tiden varit riktmärke för sjötrafik. Vi fick också se en gammal stenkoja samt en kompassros bestående av stenar utplacerade på berget. Vi hade även turen att få se två vitsvanshjortar på nära håll mitt ute i skogen, men de var för kvicka för att vi skulle hinna få något foto av dem.

På vandring vid Svartöuran.

Finska pingviner!

Skarvholmens döda vita träd.
Efter vandringen på Svartörarna var det sen skönt med ett dopp i havet och sen blev vi bjudna på god fisksoppa. Det blev så småningom dags att packa ihop och bege oss hemåt, men innan vi var i hamn igen passerade vi en "skarvholme". Jag har aldrig sett någon sådan förut och tyckte det var lite spännande. Jag kan nu förstå att det finns människor som inte gillar dessa skarvkolonier, men tänker inte desto vidare själv ta ställning i frågan eftersom jag inte har någon som helst erfarenhet av skarvar.

Vi tackar alla inblandade för att vi fick följa med på utfärd, vi hade en superfin dag!

/Camilla

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ett steg ut i det okända.

Nu är det riktigt länge sen jag skrivit nåt här på bloggen, min energi har inte räckt till helt enkelt och jag har behövt tid för att fundera över ett viktigt beslut. Nu är beslutet äntligen taget och det känns väldigt befriande. Nu finns det ingen återvändo och det är bara att se framåt och ta det där klivet utanför trygghetszonen. Vad är det då för beslut jag svamlar om, jo det är så att jag efter nästan 14 år på Fagerudds Bageri har sagt upp mig och från och med 1 april ringer inte min väckarklocka 4.40 längre.

Det är många känslor i omlopp just nu. Det känns vemodigt, skrämmande, spännande, inspirerande och väldigt skönt. Mina år på bageriet har gett mig massor, jag är mycket tacksam över alla möjligheter jag fått att lära mig en massa nya saker, jag har verkligen fått testa på det mesta man kan göra på ett bageri. Jag kommer nog att sakna de där tidiga morgontimmarna, det är en alldeles speciell känsla att jobba när de flesta andra ännu sover. Det är lugnt och skönt, inga kunder …

Hytteturen som slutade i mardrömsscenario

Vinterns första fjällkurs startade förra helgen i Narvik i Norge lyckligt ovetandes om vad som komma skulle. Fjällkursen var en randonéeskidåkningskurs med toppturer och offpiståkning som största inslag under kursen. Vi mjukstartade dock i Narvikbacken med piståkning blandat med lite offpiståkning. Oj så svårt det är med offpiståkning, det ser så lätt ut, men det var jättesvårt att få svängt skidorna i den bökiga snön. Efter en hel dag i backen kändes det rejält i låren och det var skönt att få avsluta dagen vid 17-tiden.

På måndagen gjorde vår grupp en dagstur upp mot Rombakstøtta, en mytomspunnen topp på 1230 m.ö.h. Vi tog oss inte hela vägen upp till toppen pga hårt väder, men alldeles långt från toppen var vi ändå inte. Det blev några timmar klättring upp (med stighudar under skidorna) och sen åkte vi ner på ungefär halva tiden. Snöförhållandena var väldigt svåra högre upp med bristande skare, men längre ner i dalen i skydd av träden fick till och med jag till några svängar. En tr…

Höstvandring i Koli nationalpark med Nykarleby arbis

Just nu älskar jag mitt jobb, jag antar att det kommer att bli vardag snart, men just nu njuter jag av att jobba med friluftsliv. De senaste fyra dagarna har jag fått spendera i Koli nationalpark med ett glatt gäng vandrare i olika åldrar. Vi startade resan mot Koli på torsdagmorgon och kom fram till Koli naturum på eftermiddagen. Efter att vi gjort de sista justeringarna i packningen drog vi på oss ryggsäckarna och med mig inräknat var vi nio vandrare samt en hund som påbörjade Herajärvis norra rundslinga.

Vi hade inte lång väg att vandra den första dagen så redan efter två timmar var vi framme vid Myllypuro tältplats. Det regnade lite grann när vi kom fram, men var sen uppehåll resten av kvällen så vi kunde sitta ute runt brasan och lära känna varann lite mera. Det är otroligt hur snabbt en grupp blir du med varandra under en vandring. Det kändes genast att denna grupp skulle fungera bra ihop och det var med en skön känsla jag gick och lade mig den kvällen.

På fredagen vaknade vi ti…