Fortsätt till huvudinnehåll

Turistat på Valsörarna

Det här med att turista i närmiljön är riktigt roligt! På lördagen tog vi oss för tredje gången i sommar ut till Svedjehamn, men den här gången skulle vi med på en guidad tur till Valsörarna. Turen startade kl. 11.00, vi var ett gäng på drygt 20 personer som packade in oss i två båtar. Himlen var riktigt mörk och genast när vi lämnade hamnen så började det droppa. Det blåste ganska hårt också, men färden ut till Valsörarna gick ändå bra och när vi närmade oss holmarna ca en timme senare så lyste solen där.

Väntar på att åka iväg från Svedjehamn

Ankommer till Ebbskär. 

Vår guide för dagen - Roland Wiik - presenterade sig och vi började sedan vandringen längs den ca 2,5 km långa naturstigen mot fyren. Vi fick genast lära oss att Valsörarna inte är en enda ö, utan en ögrupp bestående av ca 300 grynnor och skär. Vandringen började vid Ebbskär där både den gamla sjöbevakningsstationen samt sjöräddningsstugan finns. Sjöbevakningsstationen byggdes på 80-talet och grundrenoverades år 2003, år 2009 avslutades all verksamhet där och nu ska hela byggnaden rivas. Känns väldigt konstigt tycker vi, att riva ner ett stort hus i fint skick och många andra med oss blev förvånade över detta. Området är ett privatägt naturskyddsområde och väldigt svårtillgängligt med en natur som är i ständig förändring pga av landhöjningen, antagligen är detta orsaken till varför byggnaderna ska rivas bort, känns sorgligt ändå, skulle finnas potential för någon form av verksamhet där.

Den nu nerlagda sjöbevakningsstationen.

Sjöräddningsstuga.


Guiden berättar om familjegranarna. 

Vandringen gick sedan vidare till Kummelskär och till sist ut till Storskär var den berömda fyren finns. Fyren är 128 år gammal och är tillverkad i Frankrike av samma företag som senare byggde Eiffeltornet. När fyren kom till Valsörarna var tanken att den skulle monteras upp vid Ebbskär, men denna typ av fyr behöver fästas i berggrund och därför byggdes en väg från Ebbskär till Storskär och fyren fraktades till Storskär var det fanns en lämplig bergshäll. Naturstigen som finns där idag går till stora delar längs den gamla vägen.

Ryssgrav

Stenbron som byggdes för att frakta fyrdelarna. Numera behövs inte bron pga. landhöjningen, men när fyren byggdes fanns här ett ganska brett sund. 

Lena och Kaj!

Väl framme vid fyren var det dags för kaffe och smörgåsar och sedan var det bara en halv kilometers vandring tillbaka till båtarna som nu hade förflyttat sig till Storskärs båthamn. Vi var tillbaka vid Svedjehamn kl. 16. Priset för turen var hela 55 €/person vilket vi tycker var ganska saftigt, men ändå skulle jag nog rekommendera denna tur ifall man aldrig besökt Valsörarna tidigare. Guidningen var bra och kaffemuggarna fick vi ta hem :) Har man egen båt går det att göra denna tur på egen hand, men observeras bör att under fåglarnas häckningstid är det endast tillåtet att ta i land vid Ebbskär och Storskärs huvudhamnar och det är endast tillåtet att röra sig längs den utmärkta naturstigen.

Nutidens fyrvaktare!





Vi hade igen en fin dag med många intryck. Tack till vårt sällskap för dagen - Lena och Kaj!

/Camilla och Jesper

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ett steg ut i det okända.

Nu är det riktigt länge sen jag skrivit nåt här på bloggen, min energi har inte räckt till helt enkelt och jag har behövt tid för att fundera över ett viktigt beslut. Nu är beslutet äntligen taget och det känns väldigt befriande. Nu finns det ingen återvändo och det är bara att se framåt och ta det där klivet utanför trygghetszonen. Vad är det då för beslut jag svamlar om, jo det är så att jag efter nästan 14 år på Fagerudds Bageri har sagt upp mig och från och med 1 april ringer inte min väckarklocka 4.40 längre.

Det är många känslor i omlopp just nu. Det känns vemodigt, skrämmande, spännande, inspirerande och väldigt skönt. Mina år på bageriet har gett mig massor, jag är mycket tacksam över alla möjligheter jag fått att lära mig en massa nya saker, jag har verkligen fått testa på det mesta man kan göra på ett bageri. Jag kommer nog att sakna de där tidiga morgontimmarna, det är en alldeles speciell känsla att jobba när de flesta andra ännu sover. Det är lugnt och skönt, inga kunder …

Hytteturen som slutade i mardrömsscenario

Vinterns första fjällkurs startade förra helgen i Narvik i Norge lyckligt ovetandes om vad som komma skulle. Fjällkursen var en randonéeskidåkningskurs med toppturer och offpiståkning som största inslag under kursen. Vi mjukstartade dock i Narvikbacken med piståkning blandat med lite offpiståkning. Oj så svårt det är med offpiståkning, det ser så lätt ut, men det var jättesvårt att få svängt skidorna i den bökiga snön. Efter en hel dag i backen kändes det rejält i låren och det var skönt att få avsluta dagen vid 17-tiden.


På måndagen gjorde vår grupp en dagstur upp mot Rombakstøtta, en mytomspunnen topp på 1230 m.ö.h. Vi tog oss inte hela vägen upp till toppen pga hårt väder, men alldeles långt från toppen var vi ändå inte. Det blev några timmar klättring upp (med stighudar under skidorna) och sen åkte vi ner på ungefär halva tiden. Snöförhållandena var väldigt svåra högre upp med bristande skare, men längre ner i dalen i skydd av träden fick till och med jag till några svängar. En tr…

Larsmo XCO-projekt - en riktig terrängcyklingsbana

I helgen kom vi oss äntligen iväg och pröva Larsmos XCO-projektbana. Det är en renodlad terrängcyklingsbana som ännu är under uppbyggnad, men en del av banan är redan nu cyklingsbar och välkommen att provköras. Några cyklingsentusiaster har dragit igång projektet i Larsmo If:s regi och har under hösten byggt upp en bana vid Larsmo idrottspark (vid Cronhjelms skola). När banan är färdig kommer den att vara ca 3 km lång och det ska finnas alternativa körlinjer så att banan passar både nybörjare och mer erfarna cyklister. I nuläget går det att cykla en bana på 1,4 km, men tanken är att hela banan ska stå klar någon gång under 2017. Banan startar vid Cronhjelmskolan vid dessa koordinater. (Länk till google maps)




Vi testade alltså den 1,4 km långa banan idag och blev mycket imponerade. Första varvet vi åkte den steg undertecknad av vid x antal tillfällen och tyckte det var väl svårt, medan Jesper hade hur kul som helst. Redan andra varvet gick allting mycket bättre och jag fick av Jesper t…