Fortsätt till huvudinnehåll

Besök till nationalparken Manuel Antonio

Igår tog vi oss vidare till Quepos och värmen som slog emot oss när vi kom ut ur bussen var en helt annan än den värme som fanns i San José. Här är varmt! Vi bor nu på ett underbart ställe utanför staden uppe på en kulle med utsikt mot bergen - Villas Jaquelina. Imorse såg vi papegojor från vårt fönster, måste nästan nypa mig i armen för att kolla om det faktiskt är sant.

Filosoferar vid poolen.
Vid Villas Jaquelina har de yoga varje morgon kl 7 och jag började dagen på bästa sätt, med ett pass avslappnande yoga uppe på takterassen. Yogan följdes av hostellets egen frukost innan vi åkte iväg till nationalparken Manuel Antonio. Där var mycket folk, eftersom det är lördag så fanns där både turister och ortsbor som skulle till stränderna. Under vandringen till stränderna såg vi bl.a. två sengångare, en groda och två pyttesmå fladdermöss.

Sengångarna var aningen svårare att fotografera i vilt tillstånd.

Denna skulle vi aldrig ha hittat utan guiden. Det är en grön groda med röd mage som sover ihopkrupen.

En av många fjärilar.

Två små sovande fladdermöss.

En till sengångare, denna hade tydligen en bebis, vilket vi inte såg.
När vi kom till den första stranden förvånades vi över att ingen tycktes simma här, men det visade sig att det låg en krokodil en bit ut från stranden och lurade och därför var det simförbud. Vakterna visslade i visselpipan genast när någon försökte gå ut i vattnet. Vi såg huvudet på krokodilen, men inget mer. På stränderna fanns också tvättbjörnar som stal mat av folk och vi bevittnade ett par stölder och massvis med stöldförsök. Vi trodde att de inte skulle klara av en hel väska, men där tog vi fel.

En del av mattjuvarna (tvättbjörnar) på stranden var inte överrens.

Första stranden på stråket som gick genom parken.

Någon form av Iguan kanske?

Spindelapa i det vilda. Vi höll på tappa hoppet på att få se någon sådan men på
slutet av vandringen dök ett helt gäng upp.
Vi kan sammafatta dagen med att den var mycket varm och vi såg många spännande djur. Manuel Antonio bjöd på många vackra vyer och simturerna i havet var nog en av höjpunkterna i värmen. Spännande djur lär vi också få se i natt, vi hade besök av både ödlor, myror och någon sorts baggar under natten. Det gäller att sätta på lampan om man behöver gå upp under natten. :)

Ha de bra!
/Camilla och Jesper

Kommentarer

1. Så roligt att få följa er vistelse i Costa Rica. Och så många fina bilder!
    En fråga: hur bra kan ni spanska?

SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du gillar vårt bloggande om Costa Rica! Våra spanskakunskaper är nog väldigt begränsade, vi har endast gått en grundkurs. På hostellen pratas det oftast engelska, men i affärer, banker och på bussen är det oftast spanska som gäller. Hittills har vi tagit oss fram med det lilla vi kan. :)

Radera
  2. Vi vill ha mera bilder, hälsar Topper!

SvaraRadera
  3. Vi har myki mejr bilder nog, men e så jobbigt att förminsk all så man kan lada upp dom. E så dåli internet så man hamnar å göra he. Ni får si meir tå vi komber heim. :) /Jesper

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Tukaner, sengångare och papegojor

Idag var det meningen att vi skulle lämna San José och resa vidare, men en av våra väskor saknades ännu så vi var tvungna att stanna ännu en natt här. Vi har utnyttjat denna extra dag här mycket väl. Tillsammans med två belgiska tjejer, som bor på samma hostel, åkte vi iväg till Toucan Sanctuary en bit utanför San José. Där möttes vi av Leslie och hennes man som driver stället sedan 10 år tillbaka. Det hela började med att de startade ett rescue center för tukaner, men så småningom blev det flera och flera fågelarter och i dagsläget finns där också olika däggdjur. För 3 år sedan öppnades stället för turister för att underlätta den ekonomiska delen. Det är ingen liten verksamhet som drivs där, det finns över 100 fåglar och ca 20 däggdjur. Till alla dessa behövs inhägnader, mat och veterinärvård. Vi blev guidade runt på området och fick bekanta oss med alla djuren och Leslie berättade deras historia, hur de hamnat där och vi fick se bilder på hur de sett ut när de kommit dit. Skrämma

Minisemester bland Ytterös sanddyner och Someros (mörka) skogar

Redan i våras nån gång bestämde sig min goda vän Christel och jag för att vi skulle delta i Somero nightrogaining som avgjordes 28-29.7. Vi beslöt oss också för att ta en liten minisemester och se nånting annat på samma gång som vi ändå körde ner. På torsdag eftermiddag började vår lilla roadtrip och på kvällen anlände vi till Ytterös campingplats i närheten av Björneborg. Ytterö, kanske mera känt som Yyteri, är en lång sandstrand på hela 6 km med stora sanddyner och öppet hav så långt ögat kan nå. Det blev ingen lång visit på Ytterö, men vi hann med en kvällsstund på stranden innan det blev dags att gå och lägga sig. Ytterö är en riktig pärla och jag önskar vi haft mera tid att utforska områdena omkring där det finns flera naturstigar och många fågeltorn. Man kan även göra utfärder till bla fyrön Kallo eller till någon av Reposaaris intressanta stränder. Igen en gång kan jag konstatera att det finns massor att se i det egna hemlandet också. Ytterös sanddyner. Vacker kväll p

Årskrönika i bilder

Då har vi ännu en gång nått slutet av ett år, det känns inte alls länge sen vi påbörjade 2021. Alltid vid årets slut tycker jag om att summera året som varit. Det känns fint att tänka tillbaka på fina minnen och även tänka på vilka jobbiga stunder man tagit sig igenom. Så nu är det dags för vår årskrönika, kanske du känner igen dig på någon av bilderna ifall du tagit del av vår verksamhet under året som gått.  Januari I januari hade vi några få dagar med skrinnbar is och då passade vi på att göra några guidade skridskoturer.  Vi hade också den årliga issäkerhetskursen med ovanligt "slaskigt" före på isen.  Till issäkerhetskursen hör också övningar i livräddning. Denna kurs återkommer igen i januari 2022 ifall du ännu inte gått den. ;) Februari  I februari ordnade vi en utesovarnatt där vi bland annat byggde en quincy snöbivack.  Vi satte också upp både vindskydd och tarp under utesovarnatten och deltagarna kunde välja sin sovplats.  I Korsholm höll vi  kursen "Upptäck vi