Fortsätt till huvudinnehåll

Tortuguero dag 2.

Dag 2 här i Tortugero startade vi med en lugn morgon, intog vårt budget morgonmål, drack en kopp kaffe vid restaurangen och läste ett antal timmar före vi började aktivera oss. Gårdagens program var en guidad kajaktur och ett besök i nationalparken här i Tortugero. Vi hade kommit överrens om att åka på kajakturen först klockan 11 eftersom det då var störst chans att se en kajman.

När klockan närmade sig 10 packade vi ihop kameran (förståss), gick och köpte vatten och lite småtugg att snålas på under turen. Sedan gick vi mot turistinfon och till vår förvåning var guiden redan där, har aldrig förr hänt i detta land att vi varit senare än den vi ska mötas upp med. :)

Camilla gillade först inte kajakerna men jag var i extas, små snabba stabila fiskekajaker, vad är inte bättre än det! Perfekta fordon för fotografering.

Turen varade nästan 3 timmar och vi såg massor med djur, mest iguaner och sköldpaddor. Tyvärr är det ju ingen säsong för dom stora havssköldpaddorna (Leatherback- och Green turtles) som Tortugero är så känd för men vi såg två olika arter av flodsköldpaddor: grön, och svartsköldpadda. Det som vi hoppades kanske allra mest på att få se var som tidigare nämnt kajmaner, och visst fick vi syn på en, tyvärr var den i vattnet och korsade kanalen så vi såg aldrig hela djuret men spännande var det iaf, den kom riktigt nära kajaken och lite rädda var vi nog!

Paddlingen på tillbakavägen gick i motvind och Camilla paddlade upprepade gånger så hårt att vår gamla erfarna guide såg riktigt lidande ut, när vi äntligen kom i land var han riktigt andfådd och orkade knappt stiga ur kajaken.

Vi gick tillbaka till vårt minimala krypin, bytte lite kläder, satte på vandringsskorna och begav oss mot nationalparken. Där såg vi faktiskt inte så mycket som vi hade hoppats på, det intressantaste var nog någonslags stor vessla typ. 50 cm + svans. Den var riktigt arg på oss, fräste och hade sig så vi höll oss på ordentligt avstånd. När den sedan efter en stund vågade sig ner ur trädet sprang Camilla för livet åt det ena hållet och djuret åt det andra. Förgyllde min dag! Det andra intressanta och också äckliga vi såg var en liten liten sköldpadda som låg vid sidan av spåret och vilade. Den hade en riktigt stor fästing på sig, på sitt skal! Jag trodde inte att en fästing på något sätt skulle kunna få tag på blod ur ett skal på en sköldpadda, men den hade nog suttit där ett bra tag med tanke på storleken.

Efter denna dag var vi relativt trötta och vi var redo för natten runt 7-tiden. :) Här blir mörkt jättetidigt (jämfört med finsk sommar) så vi lägger oss nästan jämt vid 8-9 tiden.

En riktigt liten men dödligt giftig orm. Oropel.

Blåhäger

Vet ej namn, men den var riktigt klyftig lockade till sig och fångade fisk genom att lägga bete på sin fot,
doppa den i vattnet och vänta på att någon liten fisk kom för att äta.

Tukan

Var ungefär 1,5 m ifrån, den brydde sig inte överhuvudtaget, bara gick och letade ätbart.

Kamouflerad sköldpadda.

Vet inte riktiga namnet, men kallades för swamp chicken.

Den efterlängtade kajmanen

Grön och svart flodsköldpadda.

Den arga typen vi mötte i nationalparken.
Mexican crab,  färgrann liten sndgrävare.

/Jesper & Camilla.

Kommentarer

1. hejsan! hoppas ni har det riktigt bra där borta. Följer på bloggen vad som händer. kram

SvaraRadera
  2. Jo tack, vi har det riktigt bra här! Imorgon åker vi vidare så nästa inlägg kommer från Puerto Viejo. :) Kram.

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Välkommen 2020 - Vad händer och när?

God fortsättning på det nya året. Vi har jobbat över både jul och nyår så har knappt märkt av att det har varit jul överhuvudtaget. Vi har haft massor med besökare vid Ice Domes så dagarna har bara sprungit iväg och vi är nu redan en bit in på januari. Resten av januari lär bli lugnare på jobbet och vi har som bäst tre lediga dagar så vi hinner vila upp oss lite grann. Idag hade vi tänkt åka hundspann eller åka ut och fiska lite, men med 18 sekundmeter och snö som vräker ner så blir det en innedag med bakning, kontorsjobb för NatVentures del och bloggande istället.

Med nytt år följer också ljusare tider och vi väntar på att få se solen igen. Här kommer solen att gå upp den 15:e januari igen, men det lär ännu ta ett tag innan vi faktiskt får se den eftersom vi är omgivna av höga berg. Man kan redan nu ändå känna av att det blir lite tidigare ljust om morgnarna, i alla fall de morgnar när det är klart väder.

I takt med att det blir ljusare tider kommer också våren så småningom emot och …

Ledig dag i Dividalen nationalpark

Det känns nu som att vi kommit in i den andra ronden av vår vistelse här i Norge. Jobbet har börjat stabilisera sig och vi har nu två lediga dagar per vecka. Det betyder också att vi har mera ork att se oss omkring och utforska vår omgivning. Idag hade Jesper och jag ledig dag tillsammans och vi beslöt oss för att ta en dagstur på skidor i nationalparken Dividalen som inte ligger så långt borta från var vi bor.

Övre Dividalen nationalpark grundades 1971 och förstorades år 2006, den är hela 770 km² stor. Nationalparken har ett rikt djur- och växtliv och där finns speciellt många fågelarter. Det finns också många olika arter av rovdjur, men mest känd är parken för en av de tätaste populationerna av järv i hela Nordeuropa.

Samerna har långa traditioner i Dividalen och namnet "Dividalen" kommer från samiskans ord "dievva" som betyder "en ganska rund, torr kulle". I terrängen kan man bland annat hitta rester av gamla renstängsel och torvhyttor som skvallrar om…

Pencillin, besök och vackra vinterdagar

Idag har vi ledig dag. Jesper gick ut med Vilja och jag gjorde i ordning frukost under tiden. Plötsligt händer det! När jag tittar ut genom köksfönstret ser jag solen lysa på vår terrass! Kan ni fatta hur underbart det är, klockan 9 på morgonen har vi sol på vår terrass. Jag hade dukat vid bardisken där vi vanligtvis äter vår frukost, men dukade om till köksbordet där solen sken in genom fönstret och jag bara satt och njöt hela frukosten igenom, så härligt efter allt mörker vi haft. Efter frukosten tog vi itu med lite tråkiga sysslor som att ringa till posten som inte fungerar alls för tillfället, men sen packade vi ryggsäcken och begav oss ut på tur.

Vi åkte inte så långt bort idag, bara ner till byn och där skidade vi ut på ån Målselva. Det var en helt fantastiskt fin vinterdag. Termometern visade på minus 10 grader, men det var vindstilla och solen sken från en klarblå himmel. Som jag nämnt tidigare så finns här massvis med älgar och spåren på ån skvallrade också om att många älgar…