Fortsätt till huvudinnehåll

Dag 2 - Zubiri till Cizur Menor

Dag 2

Dagen startade kl 6, vi åt frukost och vandrade sedan iväg. Även idag regnade det så det blev regnkläder på genast från morgonen. Vi gick ca två timmar innan vi stannade för frukost nr två på ett riktigt mysigt ställe bredvid en å. Terrängen har varit mycket kuperad idag och det går upp och ner mest hela tiden, men det är egentligen bara bra för då belastar man olika muskler hela tiden och fötterna belastas på olika sätt. När vi går på jämn mark blir vi mycket fortare trött i fötterna, så känns det i alla fall.

Mitt på dagen närmade vi oss igen Pamplona och det blev många kilometrar i stadsmiljö. Jesper vantrivdes, medan jag tyckte det var helt okej med omväxling. När vi kom in till centrum av Pamplona satte vi oss ner i en park och funderade om vi skulle stanna där över natten eller gå vidare de nästan 5 km till Cizur Menor. Det blev det senare alternativet så dagens etapp blev hela 26,9 km. Enligt guideboken skulle här finnas endast ett härbärge som är öppet så här års så vi valde det första härbärget vi hittade. Här finns endast ett herr- och ett damwc och ett pyttelitet kök, men hospitaleron är mycket vänlig.

Camilla myser bland rypsfälten.
En av kyrkorna i Cizur Menur sticker fram.

Sur Jesper i Pamplona

När vi var och kollade omgivningarna märkte vi att det fanns ett annat härbärge som var öppet och som såg riktigt fräscht ut, men nu är vi redan installerade så vi  får bo här nu i natt. Kostar endast 5 € :) Det är ändå fantastiskt hur det är ordnat för pilgrimsvandrarna med härbärgen i så gott som varje by och åtminstone en restaurang som serverer pilgrimsmiddagen med tre rätter för endast 10 €. Det som vi inte gillar är att middagen serveras så sent, efter en hel dags vandring känns det länge att vänta ända till 18-19. Det är vad vi sysslar med just nu, väntar på middag!

Pamplonas gamla stadsmur, riktigt mäktigt med vallgravar och höga enorma väggar.

Imorgon fortsätter vi mot Puente la Reina och det är många höjdmeter uppåt. Känns relativt bra i kroppen än så länge, men har konstaterat att jag är för benig. Jag får ont i både höftben och nyckelben av ryggsäcken, försöker "padda" upp lite extra men känns ändå, speciellt när jag haft av ryggsäcken en stund. Tenderar också att bli väldigt styva i benen när vi suttit stilla en stund. Det lär vara värst de första dagarna,  sedan blir kroppen anpassad till den nya rytmen. Vi hoppas vi hålls friska, vi stretchar och masserar när vi kommit i mål för dagen.  Dagens roliga grej är att många av lokalbefolkningen önskar oss "buen camino" när vi möter dem på vägen. Känns trevligt :)

/Camilla och Jesper

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tukaner, sengångare och papegojor

Idag var det meningen att vi skulle lämna San José och resa vidare, men en av våra väskor saknades ännu så vi var tvungna att stanna ännu en natt här. Vi har utnyttjat denna extra dag här mycket väl. Tillsammans med två belgiska tjejer, som bor på samma hostel, åkte vi iväg till Toucan Sanctuary en bit utanför San José. Där möttes vi av Leslie och hennes man som driver stället sedan 10 år tillbaka. Det hela började med att de startade ett rescue center för tukaner, men så småningom blev det flera och flera fågelarter och i dagsläget finns där också olika däggdjur. För 3 år sedan öppnades stället för turister för att underlätta den ekonomiska delen. Det är ingen liten verksamhet som drivs där, det finns över 100 fåglar och ca 20 däggdjur. Till alla dessa behövs inhägnader, mat och veterinärvård. Vi blev guidade runt på området och fick bekanta oss med alla djuren och Leslie berättade deras historia, hur de hamnat där och vi fick se bilder på hur de sett ut när de kommit dit. Skrämma

Minisemester bland Ytterös sanddyner och Someros (mörka) skogar

Redan i våras nån gång bestämde sig min goda vän Christel och jag för att vi skulle delta i Somero nightrogaining som avgjordes 28-29.7. Vi beslöt oss också för att ta en liten minisemester och se nånting annat på samma gång som vi ändå körde ner. På torsdag eftermiddag började vår lilla roadtrip och på kvällen anlände vi till Ytterös campingplats i närheten av Björneborg. Ytterö, kanske mera känt som Yyteri, är en lång sandstrand på hela 6 km med stora sanddyner och öppet hav så långt ögat kan nå. Det blev ingen lång visit på Ytterö, men vi hann med en kvällsstund på stranden innan det blev dags att gå och lägga sig. Ytterö är en riktig pärla och jag önskar vi haft mera tid att utforska områdena omkring där det finns flera naturstigar och många fågeltorn. Man kan även göra utfärder till bla fyrön Kallo eller till någon av Reposaaris intressanta stränder. Igen en gång kan jag konstatera att det finns massor att se i det egna hemlandet också. Ytterös sanddyner. Vacker kväll p

Gott och blandat från 365

Fick en glad överraskning på posten idag, gratistidningen 365 från Partioaitta. Den utkommer endast två gånger per år, men så är den ju då faktiskt gratis, vilket inte är särskilt vanligt i dagens samhälle. Fanns en hel del intressant och nytt som jag tänkte dela med mig av här. Man kan prenumerera på 365 här! Finlands naturcentrum  Haltia  som finns beläget i Nuuksio öppnar sina dörrar den 31:a maj 2013. Haltia samlar hela Finlands natur under ett och samma tak. I huvudutställningen kan du bekanta dig med allt som våra 37 nationalparker har att bjuda på och i det gröna bandet presenteras huvudstadsregionens naturupplevelser. Kommer också att finnas specialutställningar, olika evenemang och en naturbutik där. Det låter spännande, hoppas kunna pricka in ett besök där under sommaren. National Geographic utser varje år "the adventurer of the year". Detta år förärades Felix Baumgarten med denna fina titel för sitt otroliga fallskärmshopp från 39045 meters höjd. Med dett