Fortsätt till huvudinnehåll

Bilande mellan olika playor.

När vi kom tillbaka till Costa Rica var det första vi gjorde att hyra en bil, så nu har vi cruisat omkring i två dagar. På måndagen körde vi ner till Playa del Coco, en riktig turistig ort där det är mycket hålligång under helgerna. Nu var det lite lugnare eftersom det var måndag. Vi gjorde inte så mycket där egentligen, på tisdagsmorgon körde vi ner till Playa Ocotal istället som låg 3 km bort. Där hyrde vi snorkelutrustning och simmade runt hela förmiddagen. Det var inte lika bra snorkling som i Panama, vattnet var grumligare och det vågade ganska mycket, men roligt var det ändå. Reven var inte lika färggranna, men många olika slags fiskar såg vi.
Hu läta di hade köör?!

1300cc monstertruck!

Träd med fina blommor.
På eftermiddagen åkte vi vidare till Playa Grande där vi efter några försök hittade ett ställe att bo på under natten. Hade känt mig aningen hängig under bilfärden dit och när jag såg mig i spegeln på rummet så förstod jag varför. Både Jesper och jag var helt illröda över hela ryggen, sviterna av förmiddagens snorkling. Blev duschen direkt och sen på med massor av aftersun. Vi gick endast ner till stranden lagom till solnedgången och det var det absolut värt. Playa Grande är en gigantisk strand och den känns relativt oförstörd, det är endast den stora turistorten Tamarindo som förstör intrycket i ena ändan av stranden.

Lolita, som bodde i El Coco.

Trädformationer på stranden. 100% naturliga.

Playa Ocotal, bra snorklingsstrand.

Hit kommer de stora sköldpaddorna och lägger sina ägg från oktober till mitten av februari, vi missade dem precis. Tyvärr har dock turismen satt sina spår och det är betydligt färre sköldpaddor som kommer hit nu än för ett antal år sedan. Stranden vid Playa Grande är alltid stängd nattetid för att skydda sköldpaddorna, ända sättet att få gå dit är med en guide. Dagtid är stranden öppen för allmänheten att njuta av och vi passade på att ta ett morgondopp i morse innan vi drog vidare till Playa Samara där vi befinner oss nu.

Playa Grande i solnedgången.

Sitter och njuter sålänge det varar. Här går solen ner otroligt snabbt,
på bara några minuter är den helt borta.

Baby iguan, i guess.
Vi har hittills kört längs västkusten under vår bilvecka och tanken är att vi fortsätter ända ner längs Nicoya halvön. Klimatet här är mycket torrare än längs sydkusten och naturen är också annorlunda, kallas för "tropical dry forrest". Det är jättevarmt och dagtid vill vi helst bara tillbringa i skuggan eller i vattnet. Det går åt många liter vatten per dag och långbyxorna lär förbli nerpackade tills vi kommer till San José igen. Nu är det så småningom dags att ta farväl av dagens sol nere på stranden, det tror jag inte jag kan få nog av.

Camilla och Jesper

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Tukaner, sengångare och papegojor

Idag var det meningen att vi skulle lämna San José och resa vidare, men en av våra väskor saknades ännu så vi var tvungna att stanna ännu en natt här. Vi har utnyttjat denna extra dag här mycket väl. Tillsammans med två belgiska tjejer, som bor på samma hostel, åkte vi iväg till Toucan Sanctuary en bit utanför San José. Där möttes vi av Leslie och hennes man som driver stället sedan 10 år tillbaka. Det hela började med att de startade ett rescue center för tukaner, men så småningom blev det flera och flera fågelarter och i dagsläget finns där också olika däggdjur. För 3 år sedan öppnades stället för turister för att underlätta den ekonomiska delen. Det är ingen liten verksamhet som drivs där, det finns över 100 fåglar och ca 20 däggdjur. Till alla dessa behövs inhägnader, mat och veterinärvård. Vi blev guidade runt på området och fick bekanta oss med alla djuren och Leslie berättade deras historia, hur de hamnat där och vi fick se bilder på hur de sett ut när de kommit dit. Skrämma

Minisemester bland Ytterös sanddyner och Someros (mörka) skogar

Redan i våras nån gång bestämde sig min goda vän Christel och jag för att vi skulle delta i Somero nightrogaining som avgjordes 28-29.7. Vi beslöt oss också för att ta en liten minisemester och se nånting annat på samma gång som vi ändå körde ner. På torsdag eftermiddag började vår lilla roadtrip och på kvällen anlände vi till Ytterös campingplats i närheten av Björneborg. Ytterö, kanske mera känt som Yyteri, är en lång sandstrand på hela 6 km med stora sanddyner och öppet hav så långt ögat kan nå. Det blev ingen lång visit på Ytterö, men vi hann med en kvällsstund på stranden innan det blev dags att gå och lägga sig. Ytterö är en riktig pärla och jag önskar vi haft mera tid att utforska områdena omkring där det finns flera naturstigar och många fågeltorn. Man kan även göra utfärder till bla fyrön Kallo eller till någon av Reposaaris intressanta stränder. Igen en gång kan jag konstatera att det finns massor att se i det egna hemlandet också. Ytterös sanddyner. Vacker kväll p

Gott och blandat från 365

Fick en glad överraskning på posten idag, gratistidningen 365 från Partioaitta. Den utkommer endast två gånger per år, men så är den ju då faktiskt gratis, vilket inte är särskilt vanligt i dagens samhälle. Fanns en hel del intressant och nytt som jag tänkte dela med mig av här. Man kan prenumerera på 365 här! Finlands naturcentrum  Haltia  som finns beläget i Nuuksio öppnar sina dörrar den 31:a maj 2013. Haltia samlar hela Finlands natur under ett och samma tak. I huvudutställningen kan du bekanta dig med allt som våra 37 nationalparker har att bjuda på och i det gröna bandet presenteras huvudstadsregionens naturupplevelser. Kommer också att finnas specialutställningar, olika evenemang och en naturbutik där. Det låter spännande, hoppas kunna pricka in ett besök där under sommaren. National Geographic utser varje år "the adventurer of the year". Detta år förärades Felix Baumgarten med denna fina titel för sitt otroliga fallskärmshopp från 39045 meters höjd. Med dett